ZS1BP_ONPS Ontogenetická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 11:10–11:55 učebna 1
Předpoklady
ZS1BP_UVOS Úvod do psychologie || ZS1BP_UvPs Úvod do psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ontogenetická psychologie seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Zabývá se různými aspekty vývoje počínaje vývojem tělesným a motorickým,přes vývoj kongnitivní, emoční, morální, volní, vývoj sociální a vývoj vztahů až po vývoj osobnosti, sebepojetí a identity. Věnuje se i otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět jednotlivým stádiím lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost; aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí; využít informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín; hlavní činitelé vývoje.
  • 2. Vývojová změna; kritická a senzitivní období; periodizace lidské ontogeneze.
  • 3. Vývojové úkoly a krize (Erikson); kognitivní vývoj (Piaget); morální vývoj (Kohlberg).
  • 4. Raný vývoj: prenatální období, novorozenec, kojenec a batole.
  • 5. Teorie raného citového přilnutí (Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Matějček).
  • 6. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost.
  • 7. Školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje; školní neúspěšnost.
  • 8. Adolescence: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcia).
  • 9. Dospělost – sociální kritéria, aspekty identity dospělého. Koncepce „vynořující se dospělosti“ (Arnett).
  • 10. Poruchy psychického vývoje; diagnostika vývoje.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie.. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 9788024609560. [citováno 2024-04-23] info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Online. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.