CJp033 Didaktika českého jazyka pro bakalářské studium

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp033/01: Čt 10:00–10:50 učebna 11, A. Veřmiřovský
CJp033/02: Čt 19:00–19:50 učebna 54, A. Veřmiřovský
CJp033/03: St 14:00–14:50 učebna 64, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
Výstupy z učení
Studenti dovedou sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. Dokážou srovnat několik typů učebnic a diskutovat o jejich koncepci.
Osnova
  • 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplínám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky.
Literatura
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
Výukové metody
Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza aj.), metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení a samostatné práce, teoretická příprava, prezentace příprav na výuku.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, podmínkou je prezentace příprav na výuku. Studentky i studenti jednak (od)prezentují skupinovou práci, jednak vyučujícímu odevzdají (vloží do odevzdávárny) přípravu na min. jednu vyučovací hodinu na ZŠ. Detaily budou upřesněny na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.