CJp310 Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro střední školy

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 13:00–13:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je dovést studenta ke schopnosti užívat poznatků didaktiky českého jazyka jako uceleného vědního oboru, rozpoznat a odvodit vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám, používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností a na základě nabytých dovedností využívat učební metody pro výuku na střední škole. metody pro výuku na střední škole.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen prezentovat didaktiku českého jazyka jako ucelený vědní obor. Student dále rozpozná a odvodí vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám. Student bude používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností. Student si dokáže vytvořit vazby na studijní plány. Na základě nabytých dovedností student dokáže využívat učební metody pro výuku na střední škole.
Osnova
  • 1. Didaktika, její předmět a vztah k ostatním disciplínám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech. Cíl vyučování ČJ a slohu. 3. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. Didaktické zásady. 4. Osobnost učitele. 5. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 6. Vědomosti, dovednosti, návyky. 7. Vyučovací formy a metody. 8. Učební pomůcky.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
Výukové metody
Přednáška kombinovaná s následnou diskusí.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba pozornost při výkladu, aplikace poznatků.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020.