SO533 Genderová citlivost v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Krišová (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO533/01: každý lichý čtvrtek 16:00–19:50 učebna 78, D. Krišová, L. Polánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor k reflexi genderových struktur a stereotypů o ženách a mužích, jež se objevují v prostředí školy i dalších sférách společenského života. Cílem reflexe genderových struktur ve společnosti je zlepšení psychosociálních a komunikativních kompetencí studentů a studentek, konkrétně jejich schopnosti podporovat individuální kvality žáků a žákyň a schopnosti vytvářet přátelské klima třídy a školy, které přispívá k rovným příležitostem dívek a chlapců.
Výstupy z učení
Studující budou absolvování předmětu schopni:
identifikovat a reflektovat genderové stereotypy ve vlastním životě a společnosti se zaměřením na vzdělávací systém
analyzovat genderovou strukturu společnosti
reagovat na pedagogické situace související se genderem (násilí, homofobie, média, kariérní poradenství, výukové materiály)
orientovat se v odborné literatuře zaměřené na genderově citlivé vzdělávání
otevírat téma rovnosti žen a mužů v žákovském kolektivu
Osnova
  • Vlastní prožívání ženství a mužství
  • Genderová struktura společnosti
  • Genderové nerovnosti ve vzdělávání (genderová segregace ve školství, uspořádání školního prostoru, odlišný přístup vyučujících k dívkám a chlapcům
  • Téma rovnosti žen a mužů v rámcovém vzdělávacím programu
  • Problémové situace ve škole (šikana, násilí, sexuální obtěžování)
  • Vliv médií na utváření sebepojetí dívek a chlapců
  • Kariérové poradenství na základních školách
Literatura
    doporučená literatura
  • SAINI, Angela. Od přírody podřadné : jak se věda mýlila v ženách. Online. Translated by Kateřina Šebková. Vydání 1. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2018. 212 stran. ISBN 9788073303259. [citováno 2024-04-23] info
  • SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Online. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 274 stran. ISBN 9788074192296. [citováno 2024-04-23] info
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Online. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
diskuse, prožitkové techniky a dramatické metody, seminář, samostudium, reflexe, četba odborné literatury, analýza textu
Metody hodnocení
Účast (80%)
aktivní účast v hodinách
četba - na 2., 4. a 6. seminář mají studující zadanou četbu odborného nebo populárně naučného textu, k četbě vypracují dokument v rozsahu cca půl normostrany, v němž popíší základní teze a argumenty textu a vlastní reflexi - četba je předpokladem pro následnou diskusi v hodině
vedení reflektivního deníku
vyplnění evaluačního dotazníku
Informace učitele
Obsah kurzu vzniká ve spolupráci s odborníky a odbornicemi z Rakouska, Maďarska a České republiky v rámci projektu Towards gender sensitive education, který je financován program Erasmus+. Podobný kurz bude paralelně probíhat na maďarské univerzitě Eötvös Loránd University, zkrácená podoba kurzu bude rovněž nabízena vyučujícím ZŠ ve zmíněných zemích. Více o partnerských organizacích a dalších projektových aktivitách je možné nalézt na stránkách projektu: gendersensed.eu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.