IGEp02 Integrované terénní vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/3. 5 dní. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (45,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (40,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IGEp02/01: Po 1. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 2. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 3. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 4. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 5. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Po 7. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 9. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, K. Ševčíková
IGEp02/02: Po 1. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 2. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 3. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 4. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 5. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Po 7. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 9. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, K. Ševčíková
IGEp02/03: Po 1. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 2. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 3. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 4. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 5. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Po 7. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 9. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, K. Ševčíková
IGEp02/04: Po 1. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 2. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 3. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 4. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 5. 6. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Po 7. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 8. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 9. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 10. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 11. 9. 8:00–16:50 kancelář vyučujícího, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, K. Ševčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Integrované terénní cvičení (ITC) má návaznost na předměty Integrovaný přírodovědný a společenskovědný základ 1–4 (dále jen IVZ). Během terénní výuky dochází k aplikaci teoretických znalostí i dovedností z oblasti geografie, geologie, biologie, ekologie, chemie, fyziky, historie, tělesné a výtvarné výchovy při poznávání daného místa, v tomto případě unikátního prostředí CHKO Moravský kras.

Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace;
  • zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená;
  • navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s atlasem rostlin/živočichů, určovacím klíčem, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS...);
  • sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat;
  • navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů;
  • využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě;
  • posilovat u žáků schopnost kooperace ve výuce.
  • Osnova
    • V průběhu celého týdne studenti projdou čtyřmi integrovanými tematickými bloky, kdy se vhodně doplňují témata jednotlivých vědních disciplín s cílem poukázat na rozmanité výukové metody použitelné během terénní výuky. Poslední den je pak věnován reflexi a evaluaci této formy výuky v běžné praxi základní školy.

    • 1. den: Biologicko-geografická tematika
    • BIOTOPY BLÍZKÉ PŘIROZENÝM – geografická poloha daného místa, zastoupení dřevin v závislosti na výškovém stupni, porovnávání různých typů lesa s ohledem na přirozené původní a nepůvodní dřeviny dle výškového stupně, vliv člověka na krajinu, maloplošná vs. velkoplošná územní ochrana přírody, vliv člověka na krajinu.

    • 2. den: Biologicko-chemicko-historická problematika
    • BIOTOPY VÝRAZNĚ OVLIVNĚNÉ ČLOVĚKEM – příčiny proměn krajiny, přeměna přirozené krajiny na krajinu kulturní, pozorování a poznávání organismů biotopů pole, kulturní louka a rybník, vliv činností člověka na chemismus vody a vlastnosti půdy, potravní vztahy v ekosystémech.

    • 3. den: Geograficko-historicko-geologická tematika
    • POZNÁVÁNÍ KRAJINY - práce s GPS přístrojem, orientace na mapě, aplikace geografických úkolů v praxi v terénu - určování světových stran, odhad vzdáleností, panoramatický nákres, geologické zajímavosti a historicko-kulturní aspekty regionu (v místních názvech, tradičních povoláních, zemědělství, průmyslu, turistickém ruchu atd.).

    • 4. den: Historicko-geografická tematika
    • PUTOVÁNÍ HISTORIÍ REGIONU - středověké osídlení v regionu a jeho současné zdokumentování, sakrální stavby z období baroka (Křtiny jako specifické poutní místo), jeskyně Výpustek a dopad období 2. světové války na místní část Moravského krasu.

    • 5. den: Reflexe a evaluace terénní výuky
    • Diskuse k použitým výukovým metodám, především k možnosti jejich využití v krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé terénní výuce. Návrh úloh zaměřených na diagnostiku znalostí a dovedností získaným během terénní výuky, vyhodnocení změny postojů studentů k terénní výuce jako specifické výukové formě.

    • Po celou dobu terénní výuky se studenti pohybují v přírodě, využívají znalostí orientace a bezpečného pohybu v terénu. K motivaci používají i techniky výtvarné práce v terénu – land art aj.
    Literatura
      povinná literatura
    • Atlasy, mapy, určovací klíče
      neurčeno
    • SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 101 stran. ISBN 9788021092457. info
    Výukové metody
    terénní cvičení
    Metody hodnocení
    Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu.
    Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.