SPk546 Poruchy autistického spektra

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk546/OS01: Pá 28. 2. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 20. 3. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 3. 4. 8:00–13:50 učebna 51, So 25. 4. 8:00–13:50 učebna 51, B. Bazalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty vědomostmi o poruchách autistického spektra – terminologii, charakteristice postižení, diagnostice, možnostech podpory osob s PAS i jejich rodin, možnostech edukace včetně aktuální situace v oblasti edukace v praxi, možnostech zaměstnání a bydlení, existující odborné literatuře a dokumentech, situaci v oblasti výzkumu PAS a celkové současné situaci osob s PAS v České republice i v zahraničí.
Výstupy z učení
- Student umí charakterizovat PAS
- Zná postupy při diagnostice PAS
- Orientuje se v možnostech edukace dětí s PAS a zná aktuální situaci v praxi
- Má přehled o dostupné odborné literatuře a zná její obsah
- Umí rodičům i učitelům doporučit adekvátní literární i filmové zdroje
- Umí popsat způsoby práce s dětmi s PAS
- Je schopen v konkrétních případech navrhnout postup intervence
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • - Terminologie PAS
  • - Současné poznatky
  • - Charakteristika PAS
  • - Diagnostika PAS
  • - Rodiny dětí s PAS
  • - Neziskové organizace zacílené na PAS
  • - Výzkum v oblasti PAS
  • - Podpora dítěte s PAS
  • - Způsoby práce s dětmi s PAS
  • - Možnosti edukace
  • - Stav inkluze žáků s PAS
  • - Případové studie z praxe
  • - Rešerše literatury, filmů, reportáží a přednášek
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
    doporučená literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 249 s. ISBN 978-80-210-5781-4. info
Výukové metody
Zpracování případové studie osoby s PAS se zřetelem na způsob vzdělávání a podporu, zpracování anotace vybraných odborných publikací, zpracování situace osob s PAS v regionu.
Metody hodnocení
Student zpracuje případovou studii osoby s PAS se zřetelem na způsob vzdělávání a podporu, anotaci vybraných odborných publikací a situaci osob s PAS ve svém regionu – vše bude prezentovat během konzultací a obdrží zpětnou vazbu od vyučujícího i studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.