OVp061 Občanské vzdělávání v zahraničí

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Alena Resl (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Mgr. Kateřina Tripalová (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp061/01: každé liché pondělí 14:00–17:50 učebna 56, S. Lesňák, A. Resl, R. Štěrba
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci kurzu získají znalosti o systému občanského vzdělávání v Německu a Rakousku, jeho principy a designu. Budou seznámeni s historickými kořeny občanského vzdělávání a také s možnostmi praktického uplatnění.
Výstupy z učení
Účastníci kurzu získají praktické dovednosti potřebné pro výuku občanské výchovy ve školách (metody výuky, příprava modelových hodin) a mimoškolní vzdělávání (seznámí se s formami osvědčených postupů, metodami psaní návrhů projektů).
Osnova
  • 1. Historické kořeny a historie politického vzdělávání v Německu/Rakousku 2. Systém politického vzdělávání v Německu/Rakousku - principy, typy, aktéři a financování politické výchovy 3. Znalosti a dovednosti politicky vzdělaného občana; Metody politického vzdělávání 4. Politická výchova na úrovni školy - státu, příprava učitelů a jejich realizace 5. Praktická realizace metod politického vzdělávání ve třídě 6. Politická výchova mimo školu: hodnotově neutrální a hodnotově politická výchova 7. Praktická realizace non-scholastické politické výchovy - vypracování návrhu projektu 8. Vzdělávání po Osvětimi - přezkum národního socialismu 9. Současná osvědčená praxe při zpracování totalitní minulosti
Literatura
    povinná literatura
  • KALINA, Ondřej, MATĚJKA, Ondřej. Vyplatí se rozumět politice? Praha 2013. Zdroj: http://www.kas.de/wf/doc/kas_36319-1522-26-30.pdf?131210145922
    doporučená literatura
  • WEHLING, Hans-Georg. Konsens à la Beutelsbach? Nachlese zu einem Expertengespräch, in: SCHIELE, Siegfried/SCHNEIDER, Herbert (Hrsg.): Das Konsensproblem in der politischen Bildung, Stuttgart 1977, S. 173–184, hier S. 178 ff. Quelle: https://www.lpb-bw.de
  • HUFER, Klaus-Peter, Politische Erwachsenenbildung. Bundeszentrale für politische Bildung. Bonn 2017.
  • PURVES, Gillian. Damit wir nicht vergessen. Erinnerung an den Totalitarismus in Europa. Prag 2016.
  • SANDER, Wolfgang. Politik in der Schule. Kleine Geschichte der politischen Bildung, Bonn 2003.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, skupinová práce, učení formou jednání, projektová práce, digitální prezentace, textová analýza, hra
Metody hodnocení
Aktivní účast a příprava, příprava modelové výukové jednotky, vypracování návrhu projektu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/OVp061