ASPG_011 Metodika výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
8/0/0. 8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 10. 3. 9:00–12:50 učebna 35, So 1. 4. 17:00–18:50 učebna 34, So 20. 5. 17:00–18:50 učebna 34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí asistenty pedagoga s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Studenti budou seznámeni s vybranými poznatky z teorie a metodiky výchovy, zejména se základy z teorie axiologické, etické, estetické a rodinné výchovy. Praktická příprava směřuje k tomu, aby si budoucí asistenti pedagoga osvojili základy dovedností nezbytných pro podporu výchovy žáků prostřednictvím vyučování a aby vedle toho byly u nich rozvíjeny specifické schopnosti a dovednosti kvalifikovaně posuzovat výchovný proces ve třídě, hodnotit potřeby a vývoj jednotlivých žáků v konkrétních situacích i z hlediska jejich celkového rozvoje, zejména pomáhat dětem najít cestu k sobě, ke své osobitosti, ke svému svědomí, vkusu, fantazii, tvořivosti, probuzení zájmů, ke způsobilosti se učit, poznávat, orientovat se v prostoru možností a rozhodovat se pro hodnotné životní cíle.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientace v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu - zachytit a analyzovat obtíže ve školní praxi
Osnova
  • Předmět je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí asistenta pedagoga. V tomto smyslu je stěžejní reflektovat specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také základy pro specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci edukantovi v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace; vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci. Obsah výuky tvoří témata zaměřená na utváření vlastností osobnosti (edukátora i edukanta), jejich charakteru, přesvědčení, postojů, motivů, citů, potřeb a zájmů a tomu odpovídajících forem chování a jednání. 1. Výchovné působení školy 2. Základní znalosti řešení výchovných problémů 3. Poruchy chování žáků 4. Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy 5. Orientace v požadavcích školy na žáka
Literatura
    doporučená literatura
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN 8085866803. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktická cvičení, modelové situace.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, kde studenti prokáží základní orientaci v tématech předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.