SZc020 Didaktika biologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 17. 2. 8:00–11:50 laboratoř 83, Pá 24. 3. 8:00–11:50 laboratoř 83, Pá 28. 4. 8:00–11:50 laboratoř 83
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se seznámí s platnými kurikulárními dokumenty a dílčími postupy potřebnými pro vytvoření přípravy na hodinu přírodopisu.V přípravě na výuku dokáže uplatňovat různorodé metodické postupy.V rámci kurzu se student naučí zařadit konkrétní hodinu do RVP ZV, formulovat výchovně vzdělávací cíle, didakticky analyzovat učivo, rozvíjet mezipředmětové vztahy a sestavit scénář hodiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- vysvětlit pojem kurikulární dokumenty
- charakterizovat obsah RVP ZV
- charakterizovat postavení přírodopisu v RVP ZV
- formulovat výchovně vzdělávací cíle pro konkrétní hodinu přírodopisu
- navrhnout, které mezipředmětové vztahy lze v konkrétní hodině přírodopisu rozvíjet
- didakticky analyzovat konkrétní hodinu přírodopisu
- vytvořit přípravu pro konkrétní hodinu přírodopisu
Osnova
  • Obsahem učiva jsou vzdělávací programy a zařazení vyučovacího předmětu do vzdělávacích programů, seznámení s RVP ZŠ a RVP pro střední školy, edukační procesy a formy práce výuky předmětu a organizace vyučovacího procesu. Po absolvování disciplíny oborová didaktika I bude student schopen didaktické transformace teoretického základu do učiva vyučovaného předmětu na základní a střední škole, bude umět volit vhodné vyučovací metody a formy práce pro výuku daného předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
    neurčeno
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
Výukové metody
přednáška, vysvětlování, rozhovor, práce s pracovním listem, práce s textem
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem.
Navazující předměty
Informace učitele
předmět bude vyučován blokově na základě domluvy se studenty, kteří mají předmět zapsán
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.