SZc0061 Didactics of German Language and Literature 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Helena Hradílková (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti aplikují znalosti z pedagogicko-psychologického základu týkající se plánování a organizování výuky v rámci přípravy a reflexe výuky němčiny (např. cíle a fáze vyučovací hodiny, fáze osvojování nového učiva, organizační formy výuky apod.). Dalším cílem předmětu je práce s učebními materiály a digitálními technologiemi.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je student schopen:
• plánovat cíle vyučovací hodiny
• rozlišit a navrhnout činnosti pro jednotlivé fáze hodiny
• zvolit adekvátní organizační formy a interakci
• reflektovat koncepci vyučovací hodiny
• analyzovat a kriticky posoudit výukové materiály a zdroje pro výuku NJ
• efektivně využívat digitální technologie při výuce.
Syllabus (in Czech)
  • • plánování cílů současné výuky cizího jazyka (Bloomova taxonomie, SERRJ, Dodatek k SERRJ) (4 hod.)
  • • organizační formy a jejich využití pro různé výukové cíle a fáze hodiny (6 hod.)
  • • učební materiály a média, typologie úloh a cvičení, interakce a práce s texty (6 hod.)
  • • využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků (4 hod.)
Literature
    required literature
  • Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke (2013): Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut.
  • Rösler, Dietmar; Würffel, Nicola (2017): Deutsch lehren lernen 5: Lehrmaterialien und Medien. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
    recommended literature
  • Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen
  • Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke: Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt
  • Brash, Bärbel; Pfeil, Andrea (2017): Deutsch lehren lernen 9: Unterrichten mit digitalen Medien. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.); Mehlhorn, Grit (Hg.); Riemer, Claudia (Hg.); Bausch, Karl-Richard (Hg.); Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Teaching methods (in Czech)
Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Assessment methods (in Czech)
- Individuální rozhovor nad portfoliem výukových aktivit připravených pro praxi na školách
- konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné vyučovací hodiny s navazujícím řízeným peer-feedbackem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0061