SZ7MP_ODI1 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Danuše Filipinská (náhr. zkoušející)
PaedDr. Marta Holasová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Miroslav Janda (náhr. zkoušející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PaedDr. Alexandr Polák (náhr. zkoušející)
Mgr. Pavlína Trnková (náhr. zkoušející)
PaedDr. Jiří Valla (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_ODI1/01: Čt 9:20–10:05 učebna 50
SZ7MP_ODI1/02: Čt 10:15–11:00 učebna 50
SZ7MP_ODI1/03: Čt 11:05–11:50 učebna 50
Předpoklady
Úspěšné absolovování předmětu Úvod do didaktiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Obecná didaktika.
Osnova
  • Výukové strategie. Hodnocení žáků.
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 stran. ISBN 8073150395. 2003. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. 2002. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. 1999. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 142 s. 2002. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. Praha : VÚP, 2004. 96 s. Dostupné též na http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Metody hodnocení
Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY :1. Rámcový vzdělávací program (RVP): systém kurikulárních dokumentů, principy RVP. * 2. RVP : Pojetí a cíle vzdělávání, klíčové kompetence. * 3. RVP : Vzdělávací oblasti. * 4. RVP : Průřezová témata. * 5. Školní vzdělávací program, tvorba. * (* RVP podle studijního zaměření studenta : Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.) 6. Klasifikace výukových metod; výběr metod. 7. Vysvětlování, vyprávění, přednáška. 8. Práce s textem. 9. Rozhovor. 10. Metody názorně demonstrační. 11. Metody dovednostně-praktické. 12. Metody diskusní; metody heuristické, řešení problémů. 13. Metody situační, inscenační; didaktické hry. 14. Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků. 15. Rozvíjení kritického myšlení. 16. Brainstorming a brainwriting. 17. Projektová výuka. 18. Výuka dramatem. 19. Učení v životních situacích. 20. Výuka podporovaná počítačem. 21. Účel, principy a metody hodnocení žáků. 22. Diagnostické metody používané při hodnocení žáků. 23. Klasifikace, klasifikační stupnice. Klady a nedostatky. 24. Slovní hodnocení. Klady a nedostatky. 25. Příprava na vyučovací hodinu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.