RV2BP_1URV Úvod do studia rodinné výchovy a výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základního přehledu o problematice rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Studenti jsou seznámeni se základními vzdělávacími dokumenty a pojetím vzdělávání v oblasti rodinné výchovy a výchovy ke zdraví a s realizací proklamovaných požadavků ve výchovně vzdělávacích institucích (na ZŠ, v centrech volného času aj.). Na tomto základě je odvozována koncepce studia uvedeného oboru, jeho filosofie, cíle a očekávané výstupy. Důraz je kladen na vytvoření žádoucích postojů k oboru a k pedagogické činnosti studentů.
Osnova
  • 1. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. 2. Standardy základního vzdělávání, vzdělávací programy, RVPZV. 3. Predikce oborů Rodinná výchova a Výchova ke zdraví. 4. Analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy, výchovy ke zdraví. 5. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy a výchovy ke zdraví na ZŠ. 6. Program Zdraví 21. 7. Programy podpory zdraví ve škole. 8. Program podpory zdraví jako součást školního vzdělávacího programu. 9. Hospitace na ZŠ – zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví. 10. Rozbor a reflexe hospitace na ZŠ. 11. Hospitace ve výchovně vzděl. centrech - zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví. 12. Rozbor a reflexe hospitace ve výchovně vzdělávacím centru. 13. Evaluace rodinné výchovy, výchovy ke zdraví a podpory zdraví ve výchovně vzdělávacích institucích jako východisko k obsahu studia. 14. Vlastní kvalitativní výzkum studenta provedený na vybrané základní škole. 15. Prezentace výsledků výzkumu posluchačů.
Literatura
  • HAVELKOVÁ, Marie a JItka REISSMANNOVÁ. Výchova ke zdraví - II. In Výchova ke zdraví II. 1. vyd. ČR Brno MU: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta. 100 s. ISBN 80-210-4215-X. 2006. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. 250 s. ISBN 8070447680. 2006. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál. 416 stran. ISBN 8073670542. 2005. info
  • HAVELKOVÁ, Marie a Romana FERBAROVÁ. Výchova ke zdraví I. 1. vyd. ČR Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta. 125 s. ISBN 80-210-3918-3. 2005. info
  • REISSMANNOVÁ, Jitka. Výchova ke zdraví na základních školách. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta. s. 116 - 124. ISBN 80-210-3918-3. 2005. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Nina HRTOŇOVÁ. Výchova ke zdraví ve škole. 2005. URL info
  • MARÁDOVÁ, Eva. Výchova ke zdraví : pracovní sešit pro 6.-9. ročník základní školy. První vydání. Praha: Fortuna. 64 stran. ISBN 8071689149. 2004. info
  • WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví : pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav. 47 s. ISBN 8070711450. 2000. info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Praha: Fortuna. 55 s. ISBN 8071686026. 1999. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál. 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. 1998. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. 1998. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. 1997. info
  • Výchova ke zdraví (kurz) : učební osnovy pro 4. a 5. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna. 10 s. 1996. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.