PdF:SV4BP_VCS1 Výchova ve volném čase 1 - Informace o předmětu
SV4BP_VCS1 Výchova ve volném čase 1 - Teorie a metodika her
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Út 8:50–10:30 učebna 19, Út 8:50–10:30 ZŠ Křídlovická
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům prezenčního bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas.
Předpokladem pro jeho ukončení je splnění požadavků vymezených sylabem předmětu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- V rámci semináře student:
Seznámí se s možnostmi výchovného využití her, ze všech mozných oblastí souvisejících přímo či nepřímo se zážitkové pedgogiky.
Vytváří si kartotéku her a seznámí se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti.
Dokáže vypracovat metodiku hry a presentovat své herní aktivity.
Po absolvování předmětu student bude schopen:
využívat hry ve výchovně-vzdělávací práci s dětmi a jiným specifickými skupinami. - Osnova
- Specifikace úkolů pro seminární práci:
- Herní aktivita Studenti si připraví dvě vlastní herní aktivity, které budou zaměřeny na rozvoj vybraných vlastností osobnosti. Student uvede své herní aktivity a zrealizuje se studenty ve vztahu k věkovým zvláštnostem dětí, adolescentů, dospělých. V závěru ozřejmí své záměry a postoje, které ho vedly k tomuto pojetí hry (30-40 min). Předpokládá se prezentace v power pointu.
- Povinná struktura hry (charakteristika): důraz na metodiku, cíl a cílová skupinu, výstupy a výchovné prvky, analýza jednotlivých herních prvků, etnografický význam dané hry.
- Typologie her zaměření: estetické, kognitivní (poznávací), kreativní, kulturní, dramatické, simulační, počítačové, terapeutické, sportovní, pohybové atd.
- Hračka
- Studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
- Mravní hra
- Studenti vymyslí vlastní hru, techniku, která bude zaměřena na mravní rozvoj jedince, skupiny. Příklady je možné získat na přednášce. Rozsah 1 strana (word, power point). Součástí popisu techniky bude cíl, cílová skupina, potřeby (pomůcky), metodika, postup realizace, využití, možné výstupy.
- Literatura
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. Online info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. Online info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. [citováno 2024-04-23] info
- ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. Online. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. [citováno 2024-04-23] info
- CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Online. Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. [citováno 2024-04-23] info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež.. Online. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. [citováno 2024-04-23] info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Online. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. [citováno 2024-04-23] info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Online. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. [citováno 2024-04-23] info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Online. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. 178 stran. ISBN 8020401881. [citováno 2024-04-23] info
- BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Online. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987. 194 s. : i. [citováno 2024-04-23] info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987. 629 stran. [citováno 2024-04-23] info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986. 573 s. [citováno 2024-04-23] info
- BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Online. Praha: Mladá fronta, 1980, [citováno 2024-04-23] info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Online. Praha: Panorama, 1978, [citováno 2024-04-23] info
- BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. Online. 1. vyd. Praha: Práce, 1978. 208 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Online. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 stran. [citováno 2024-04-23] URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973. 242 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971. 226 s. [citováno 2024-04-23] info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969. 264 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Online. Praha: Mladá fronta, 1968. 246 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. výstup - vedení skupiny: Vedení herní aktivity - (Nácvik vedení skupiny pod přímou supervizí lektorů a skupiny s následnou zpětnou vazbou) 2. seminární práce 1.: „vlastní mravní hra“ + presentace s následnou zpětnou vazbou 3. seminární práce 2.: esej o své první důležité hračce
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SV4BP_VCS1