RJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJM_VPs1/01: Út 17. 9. 16:40–18:20 učebna 38, Út 29. 10. 16:40–18:20 učebna 38, Út 19. 11. 16:40–18:20 učebna 38, Út 10. 12. 16:40–18:20 učebna 38, S. Koryčánková, B. Vaculík Pravdová
Předpoklady
Předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
•skupinové sdílení zkušeností získaných při Učitelské praxi 1 •prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností •rozšíření profesních kompetencí a saturace profesních potřeb •stanovení dlouhodobých i krátkodobých cílů výuky a vytváření příprav na hodiny •charakteristika pozitivní pracovní atmosféry a aktivit s ní spojených
Osnova
  • •diskuse s psychologem, pedagogem a oborovými didaktiky týkající se konkrétních pedagogických situací a otázek, •skupinová reflexe činností vykonávaných ve funkci asistenta učitele, •reflexe zápisů v pedagogickém deníku, •reflexe portfoliových úkolů, •reflexe výuky realizované v rámci Učitelské praxe 1.
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636. 2009. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál. 155 stran. ISBN 9788073674342. 2008. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál. 380 s. ISBN 9788073674274. 2008. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 76 s. ISBN 9788072903252. 2007. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan. viii, 215. ISBN 1405080043. 2005. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU. 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. 1995. info
Výukové metody
skupinová reflexe za účasti psychologa, pedagoga a oborových didaktiků
Metody hodnocení
•aktivní účast na výukových blocích, •předložení vypracovaných úkolů (viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1) •přípravy na hodiny s reflektivní analýzou, plán dalšího rozvoje
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=923
Výuka probíhá ve dvouhodinových blocích, třikrát za semestr.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.