NJ_M001 Didaktika pro učitele němčiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 24 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M001/01: Po 13:00–14:40 učebna 67, P. Marečková
NJ_M001/02: Po 10:15–11:55 učebna 67, P. Marečková
NJ_M001/03: Pá 22. 9. 8:25–10:05 učebna 10, Pá 6. 10. 8:25–10:05 učebna 10, Pá 20. 10. 8:25–10:05 učebna 10, Pá 3. 11. 8:25–10:05 učebna 10, Pá 24. 11. 8:25–10:05 učebna 10, Pá 8. 12. 8:25–10:05 učebna 10, V. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu je student/ka •má přehled o jazykové politice a jazykovém vzdělávání o stěžejních kurikulárních dokumentech, způsobu tvorby školního jazykového kurikula i přípravy na vyučovací jednotku, •má znalosti a dovednosti o metodách zprostředkování a nácviku jazykových prostředků v komunikační výuce cizích jazyků s ohledem na různé organizační formy a individuální charakteristiky žáka, •schopen/schopna znalosti interpretovat a aplikovat ve výuce v rámci pedagogických praxí, •schopen/schopna reflektovat výuku a rozvíjí si sebereflexi.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni diskutovat o jazykové politice a jazykovém vzdělávání, klíčových jazykových dokumentech, jazykových učebních osnovách a přípravě výuky, interpretovat znalosti a aplikovat a rozvíjet reflexi a sebereflexi; mají znalosti o metodách výuky jazyků.
Osnova
  • 1.Evropská a česká jazyková politika, jazykové plánování, Společný evropský referenční rámec pro jazyky 2.Jazykové kurikulum, tvorba kurikula, rámcové vzdělávací programy 3.Interkulturní a interkulturní komunikační kompetence 4.Jazykové prostředky a jejich zprostředkování ve výuce němčiny jako cizího jazyka a. Výslovnost a pravopis b. Gramatika c. Slovní zásoba 5.Organizační formy výuky cizího jazyka a. Učení se na stanovištích b. Kooperativní učení c. Individualizace a diferenciace 6.Příprava vyučovací jednotky
Literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Online. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016. xxi, 692. ISBN 9783825286552. [citováno 2024-04-24] info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung.. Online. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. [citováno 2024-04-24] info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Online. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 4., vollständig neu bearbei. Basel: Francke Verlag, 2003. xviii, 655. ISBN 3825280438. [citováno 2024-04-24] info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Online. Berlin: Langenscheidt, 2000. 199 s. ISBN 3-468-49654-0. [citováno 2024-04-24] info
  • GERNGROSS, Günter, Wilfried KRENN a Herbert PUCHTA. Grammatik kreativ : Materialien für einen lernerzentrierten Grammatikunterricht. Online. Berlin: Lagenscheidt, 1999. 160 s. ISBN 3468494793. [citováno 2024-04-24] info
  • BOHN, Rainer. Probleme der Wortschatzarbeit. Online. Berlin: Langenscheidt, 1999. 192 stran. ISBN 3468496524. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Interaktive Vorlesung, Diskussion, Präsentation
Metody hodnocení
80 % Anwesenheit, Hausübungen
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.