R2BK_USS1 Seminář z úvodu do studia ruštiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.5. 6. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Všeobecné jazykové povědomí na úrovni znalostí SŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář tematicky doplňuje a rozšiřuje předmět Úvod do studia I, klade důraz na osvojení si teoretických poznatků z obecné jazykovědy a na následné ověření v praktických příkladech. Cílem předmětu je seznámení studentů s terminologií a termíny, se základními požadavky kladenými na vědeckou práci, se způsobem jejího zpracování, s normami a pravidly pro formální úpravu textu. Studenti si osvojí základní odbornou terminologii v rusko-českém plánu. Osvojení jednotlivých tematických okruhů je prověřena v rámci zkoušky z předmětu Úvod do studia I.
Osnova
  • 1. Základní metodologické přístupy k jazyku. Diachronie a synchronie. Diachronní a synchronní popis jazyka. Rusko-česká terminologie: průběžně v semestru k danému tematickému celku.
  • 2. Vznik a historický vývoj písma. Klínové písmo. Hieroglyfické písmo. Fénické písmo.
  • 3. Vznik a historický vývoj písma. Řecké písmo. Římské písmo. Latinkové písmo.
  • 4. Vznik a historický vývoj písma. Slovanské písmo. Vynález knihtisku. Jiné druhy a typy písma.
  • 5. Jazyky v kontaktu. Idiolekt a dialekt.
  • 6. Projevy kontaktu jazyků, typy jazykových situací.
  • 7. Slavistika a její předmět bádání, význační představitelé oboru. Indoevropská jazyková rodina a slovanské jazyky.
  • 8. Typologie: charakteristika a způsob dělení slovanských jazyků. Upřesnění současné situace v rámci slovanských jazyků (místo,počet mluvících atd.).
  • 9. Ruština a východoslovanské jazyky. Východoslovanské společenství. Charakteristické znaky v rámci východoslovanských jazyků.
  • 10. Rusko-česká konfrontace (fonetické a fonologické hledisko).
  • 11. Rusko-česká konfrontace (morfologické a syntaktické hledisko).
  • 12. Mimojazyková komunikace. Řeč těla.
  • 13. Shrnutí.
Literatura
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : přehled a slovníky. Vydání 3., doplněné. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 341 stran. ISBN 8024601540. info
  • ERHART, Adolf a Radoslav VEČERKA. Úvod do etymologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 304 s. URL info
  • ERHART, Adolf. Úvod do jazykovědy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 200 s. ISBN 8021026693. info
  • NEBESKÁ, Iva. Jazyk, norma, spisovnost. 2., dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 160 s. ISBN 8024606887. info
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
  • VEČERKA, Radoslav. Vývoj slovanské jazykovědy v českých zemích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 111 s. č. 1. ISBN 80-210-3953-1. info
  • VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. 5. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 112 s. ISBN 80-210-2961-7. info
Výukové metody
Na semináři studenti prezentují jimi vypracované projekty na zvolená témata. Osvojují si odbornou terminologii.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1. Průběžné plnění zadávaných úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie. 2. Student udělá prezentaci jednoho z témat semináře, které si sám zvolí.
Navazující předměty
Informace učitele
Soubor s odbornou terminologií bude od začátku semestru přístupný ve studijních materiálech v IS. 8 bezkontaktních hodin bude využito k osvojení si odborné terminologie. V průběhu bezkontaktních hodin studenti vypracovávají projekt na zvolené téma. Po přednesení projektu následuje řízená diskuze učitelem a případné další doplnění informací. Studenti si prohlubují své znalosti studiem odborných materiálů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.