IPPk07 Asistentská pedagogická praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1. 4 konzultace + 8 hodin praxí. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk07/01: Pá 16. 11. 12:00–13:50 učebna 38, Pá 7. 12. 12:00–13:50 učebna 39, P. Najvar, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je uvést studenta do podmínek reálného edukačního procesu, což usnadňuje jeho postupný přechod z role studenta k roli učitele. Záměrem je sledovat jednání učitele v pedagogických situacích, vztahy mezi učitelem a žáky a mezi spolužáky a zapojovat studenty do asistentských činností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže: prezentovat záznamy pozorování edukačního prostředí, rozhovorů s učiteli, žáky; objasnit na příkladech uplatnění hodnotové dimenze v procesu výchovy a vzdělávání; popsat procesy, které vedou k vyčleňování žáků z prostředí třídy a navrhnout preventivní opatření; navrhnout konkrétní edukativní strategie pro žáky s cílem vytvořit pozitivní klima ve třídě; charakterizovat projevy chování a jednání žáků v kontextu s jejich vývojovými a individuálními zvláštnostmi.
Osnova
  • 1. Pozorování edukačního prostředí s následným rozborem a pojmenováním výchovných momentů ve vyučování; 2. Záznam pozorování faktorů ovlivňujících výchovnost prostředí školní třídy (přiměřená autorita učitele, vhodný způsob sdělování pravidel a požadavků, systematické sledování chování dětí, předcházení projevům nežádoucího chování, formy pomoci při učebních obtížích, napomenutí a trestů aj.); 3. Pozorování a rozhovor s učitelem o utváření podmínek ovlivňujících klima důvěry a bezpečí, vzájemné úcty, podněcující aktivitu, sebedůvěru a sebeúctu žáků; 4. Použití diagnostických nástrojů (např. Dotazník MCI – Naše třída pro poznávání klimatu školní třídy, Flandersova dotazníku FIAS); 5. Záznam sledování prvků emocionalizace ve výuce při navozování sociálních situací ve třídě, umožňujících projevit vzájemnou citlivost a empatii, vnímavost a citlivost k potřebám a problémům druhých; 6. Poznávání světa žáka, jeho způsobu vnímání a učení (jak žák myslí, cítí, jedná, důvody a příčiny žákova chování a jednání s cílem porozumět jeho potřebám). 7. Realizace výzkumného šetření ke zjištění úrovně morálního a hodnotového vývoje žáků v spojitosti s vybranými teoriemi morálního vývoje; 8. Vykonání asistentských prací v podobě individuální podpory žákům, přípravy výukových materiálů, oprav sešitů apod. podle pokynů cvičného učitele; 9. Zpracování hospitačních záznamů, pozorovacích archů, vedení pedagogického deníku, jako součástí studentského portfolia.
Literatura
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
Zpracování hospitačních záznamů, pozorovacích archů, vedení pedagogického deníku a další dokumentace z praxe jako součástí studentského portfolia – prezentace na konzultacích ve skupině a u zápočtu. Prezentace výsledků výzkumného šetření ke zjištění úrovně morálního a hodnotového vývoje žáků na konzultacích ve skupině a u zápočtu.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.