IVc709 Koncepty a principy behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. ABC analýza, posilnění, oslabování, trest, kontrola stimulu, tvarování, řetězení, motivující úkoly, verbální chování, atd.
Předmět představuje historii a vývoj behaviorálních teorií a rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se historií respondentního a operantního podmiňování, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. A-B-C analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, základními přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a základy rozvoje verbálního chování.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu dokáže vymezit pokročilé charakteristiky oboru behaviorální analýza a popsat historii a vývoj behaviorálních teorií. Absolvent se orientuje v pokročilé odborné terminologii aplikované behaviorální analýzy. Dokáže popsat a zařadit roli behaviorálního analytika a jeho asistenta v behaviorálně analytické intervenci a rozumí rozdílným úkolům jednotlivých behaviorálně analytických povolání v rámci zdravotnického systému. Absolvent dokáže popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy a porozumět funkčním vztahům mezi antecedenty, chováním a následky chování (ABC model). Absolvent zná a prakticky používá techniky nácviku sociální komunikace dle analýzy verbálního chování.
Osnova
  • Seznámení se se sylaby, Behaviorální analýza - definující charakteristiky, struktura publikací v JABA
  • Model respondentního podmiňování, chování, třídy odpovědí, stimuly a třídy stimulů, model operantního podmiňování (ABC analýza), operantně-respondentní interakce
  • Mentalizmus, soukromé události
  • Teoretická, základní a aplikovaná behaviorální analýza
  • Posilnění
  • Oslabování, dlejší účinky oslabování, spánní obnova chování
  • Trest
  • Kontrola stimulu, diskriminace stimulu a generalizace, prompt odpovědi a prompt stimulu
  • Tvarování
  • Řetězení, analýza úkolu
  • Motivující úkoly
  • Verbální chování
  • Funkční vztahy, chování ovlivněné vztahy mezi chováním a prostředím, chování řízené pravidly
  • Rovnocennost stimulů
  • Závislost mezi chováním a prostředním, behaviorální kontrast
Literatura
    povinná literatura
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
Výukové metody
seminář, diskuze
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.