PdF:SOp237 Filosofické aspekty sociálních - Informace o předmětu
SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp237/01: St 11:00–12:50 kancelář vyučujícího, D. Denglerová, R. Šíp
- Předpoklady
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenomenů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- pochopit roli vědy v životě člověk
- charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
- porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
- vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
- kriticky číst a interpretovat texty
- kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
- Osnova
- Přednášky:
- 1. Úvodní hodina, organisační pokyny, kontextuální zasazení kurzu.
- 2. Jak číst odborné texty na příkladu Jan Sokol: „Biologická a kulturní evoluce“
- 3. Damasio: rovnováha v dynamických systémech; Johnson: Meaning of the Body
- 4. Umělá inteligence
- Semináře:
- 1. Sociální aspekty inteligence, kategorizace, organisace znalostí
- 2. Umělá inteligence a umění, umění jako projev kreativity
- 3. Sociální a informační bubliny
- (další program bude upřesněn)
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
- Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
- Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
- doporučená literatura
- Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
- Damasio, A. R. (2018). The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. Pantheon.
- Johnson, M. (2008). Meaning and the body. New Scientist, 197(2638), 46-47.
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SOp237