SP2223 Oftalmopedie – základní principy tyflorehabilitace, Braillovo písmo

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2223/KombiSem01: So 7. 12. 8:00–11:50 učebna 10, So 14. 12. 8:00–11:50 učebna 10, D. Levíček
SP2223/PrezSem01: Po 8:00–9:50 učebna 52, D. Levíček
Předpoklady
Absolvovány bakalářské specializace oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik osobnosti, tyflorehabilitace osob se zrakovým postižením. Dále budou posluchači seznámeni s poradenskými zařízeními a poskytovateli služeb pro osoby s postižením zraku v České republice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- uvést klasifikaci zrakového postižení z různých hledisek a rozumět vlivu postižení zraku na běžný život a na vzdělávání
- vyhodnotit postupy v poradenství a tyflorehabilitaci člověka s postižením zraku různého stupně a typu
- doporučit speciální pomůcky pro osobu s postižením zraku různého stupně a typu
Osnova
  • • Osobnost člověka s postižením zraku, vývojová specifika. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení.
  • • Rodina dítěte/adolescenta/ dospělého člověka s postižením zraku. Specifika, možnosti podpory a intervence.
  • • Život člověka se zrakovým postižením - identita a samostatný život. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením.
  • • Systém tyflorehabilitace v ČR a v zahraničí. Poradenská zařízení a poskytovatelé sociálních služeb pro osoby s postižením zraku.
  • • Speciální pomůcky a pomůcky pro pro osoby se zrakovým postižením. Tisk a Braillovo písmo, tyflografika.
  • • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické potřeby a kompetence osob s postižením zraku a kvalita jejich života.
  • • Význam sociální a pracovní rehabilitace. Specifické kompetence osob s postižením zraku. Provázení osob s těžkým zrakovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BUBENÍČKOVÁ, Hana, Petr KARÁSEK a Radek PAVLÍČEK. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 9788026015383. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 181 stran. ISBN 9788076030053. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
    neurčeno
  • SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006, 454 s. ISBN 8086413306. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2223