SPc316 Poradenství, diagnostika a intervence v logopedii I.

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti vývoje řeči a narušené komunikační osobnosti u dětí předškolního věku. Osvojí si postupy při stimulaci vývoje řeči a jazykových schopností. Bude seznámen s diagnostickými nástroji určenými k posouzení vývoje jazykových schopností. Bude seznámen s jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat a shrnout důležité mezníky vývoje řeči a jazykových schopností, bude schopen popsat nejčastěji se vyskytující druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
Osnova
  • Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti Prevence, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky logopedické u dětí v předškolním věku
Literatura
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
    neurčeno
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě.
Metody hodnocení
1.Zpracování případové studie dítěte s narušeným vývojem řeči. 2. Závěrečný písemný test (40 otázek, podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí) 3.Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc316