AEB_A16d Geoarcheologie

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
výuka probíhá blokově. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lisá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lisá, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 80 )
Předmět se doporučuje absolvovat po třetím ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: předmět je primárně určen pro 3. ročník
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu geoarcheologie je seznámit studenty s hlavními principy geologického přístupu k archeologickým výzkumům a interpretacím. Studenti tak budou mít možnost získat znalosti ze sedimentologie a na to navazujících geomorfologických typů prostředí, stratigrafie a kvartérního klimatického cyklu. Součástí je i seznámení se základy geochemie a pedologie.
Druhá část předmětu bude věnována úvodu do základní metodiky popisu a odběru vzorků v terénu, získávání dat přímo v terénu a na to navazující podrobnější laboratorní metodiku.
Třetí část předmětu bude věnována případovým studiím, na kterých se studenti nejlépe seznámí s méně tradičními geoarcheologickými přístupy. Výstupem této části je vlastní menší projekt.
Studenti by měli být po absolvování kurzu schopni udělat základní geomorfogické zhodnocení krajiny, popis a odběr a na to navazující sedimentologickou interpretaci v terénu. Hlavním účelem předmětu není ani tak stát se odborníkem na danou problematiku jako spíše podrobnější seznámení s geoarcheologickou metodikou, tak aby byli studenti sami schopni rozhodnout, která metoda je vhodná pro danou situaci a jak materiál samostatně ovzorkovat a základním způsobem vyhodnotit.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu chápat:
- formační procesy vzniku kvartérních terestrických sedimentů;
- problematiku antropogenních sedimentů;
- terminologii;
- metodické přístupy pro studium kvartérních sedimentů;
- terénní metodiku.
Osnova
  • Práce semináře je rozčleněna do pěti tématických okruhů:
  • 1 – formační procesy klastických sedimentů
  • 2 – formační procesy antropogenních sedimentů
  • 3 – metodika terénního výzkumu
  • 4 – metodika laboratorního výzkumu
  • 5 – příkladové studie
  • Na konci kurzu se musí každý student spolupodílet na realizaci a prezentaci vlastního projektu (projekty zadávány do cca pětičlenných skupin)
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÝ, Petr. Neklidné časy : kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Online. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. 369 s. ISBN 9788073633929. [citováno 2024-04-23] info
  • LOŽEK, Vojen. Po stopách pravěkých dějů : o silách, které vytvářely naši krajinu. Online. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. 181 s. ISBN 9788073633011. [citováno 2024-04-23] info
  • LOŽEK, Vojen. Zrcadlo minulosti : česká a slovenská krajina v kvartéru. Online. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2007. 198 s. ISBN 9788073630959. [citováno 2024-04-23] info
  • RŮŽIČKOVÁ, Eliška. Kvartérní klastické sedimenty České republiky :struktury a textury hlavních genetických typů. Online. 1. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003. 68 s., 92. ISBN 80-7075-600-4. [citováno 2024-04-23] info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. Online. 2. dopl. vyd. Praha: Český geologický ústav, 2000. 67 s. ISBN 8070754036. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • Goldberg P., Macphail R. (2006): Practical and theoretical geoarchaeology.- Blackwell publishing, 455p.
  • Boardman J. (1985): Soils and Quaternary landscape evolution.- John Wiley and sons, New York, 391 p.
  • Rapp G., Hilll Ch.L. (2006): Geoarchaeology, the Earth-Science Approach to Archaeological Interpretations.- Yalle University Press, 339p., New Haven and London
  • Geoarchaeology in action : studies in soil micromorphology and landscape evolution. Online. Edited by C. A. I. French. London: Routledge, 2003. xxi, 291. ISBN 0415273102. [citováno 2024-04-23] info
  • ROBERTS, Neil. The holocene : an environmental history. Online. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers, 2002. xii, 316 s. ISBN 0-631-18637-9. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
teoretická příprava, terénní cvičení
úvod do formačních procesů a metodiky environmentálního výzkumu, praktické ukázky v terénu, praktické ukázky mikroskopování, příkladové studie, vytváření vlastního projektu
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu – účast na vypracování a prezentaci zadaného projektu, účast na přednáškách a cvičeních
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
výuka bude probíhat ve stanoveném termínu blokově na archeologické základně v Panské Lhotě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022.