ARTS005 Život v kyberprostoru: návod k přežití

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Martin Krčál, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Rajsová (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.13
Předpoklady
! PROGRAM ( B - ISK_ )||( PROGRAM ( B - ISK_ )&&( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS002 Přístupy k poznání jazyka || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS015 Mezi kulturou a přírodou || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare: umění a ctnost || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe ))
Předmět nemá uvedeny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 52/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140
Cíle předmětu
Patříte k těm studentům, kteří jsou obklopeni online aplikacemi, moderními technologiemi a různými jejich vychytávkami, ale potřebujete se v nich lépe orientovat, aby vám sloužily, ne abyste byli jejich sluhy vy? Nebo zatím moderní technologie většinou odmítáte, ale zajímá vás, jak je využít pro každodenní život i studium nebo práci? Pro obě kategorie studentů je určen nový předmět MUNI. Předmět svým obsahem doplňuje studentské kurikulum 21. století o potřebný kompetenční rámec. Jeho cílem je nabídnout studentům teoretický i praktický základ, který jim umožní efektivně a smysluplně využívat moderní technologie pro běžné činnosti svého života a současně o technologiích kriticky přemýšlet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
  • rozpoznat základní trendy, problémy a výzvy týkající se pohybu vysokoškoláka v kyberprostoru;
  • znát vhodné online nástroje pro různé oblasti svého života (nakupování, zábava, koníčky, cestování, zdraví, správa financí, kontakt se státní správou apod.);
  • vybrat si v kyberprostoru konkrétní technologie a nástroje, které jsou užitečné pro osobní i profesní rozvoj a celoživotní učení - například vhodnou online platformu pro spravování četby a komunikaci o ní; pro sebekvantifikaci např. při pohybu v přírodě i běžném dni; vhodný kurz pro online studium a úspěšně ho studovat; nástroj pro tvorbu a správu poznámek nebo kalendáře; platformu pro online správu financí apod.;
  • orientovat se v oblasti online nástrojů pro osobní informační management;
  • navrhnout si vlastní osobní informační prostředí a efektivně ho řídit a rozvíjet.
  • Osnova
    • 1. (PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Úvodní hodina
    • 2. (RNDr. Michal Černý) Vzdělávání v kyberprostoru I
    • 3. (RNDr. Michal Černý) Vzdělávání v kyberprostoru II
    • 4. (PhDr. Martin Krčál, Ph.D.) Národní knihovnické služby
    • 5. (Mgr. Tomáš Marek) Automatizační nástroje života v kyberprostoru
    • 6. (Mgr. Tomáš Marek) Data, data, data: všichni o nich mluví. Co s nimi?
    • 7. (Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.) Vzdělávání v imerzivní virtuální realitě - Využívání imerzivní virtuální reality
    • 8. (Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.) Výzkum v imerzivní virtuální realitě
    • 9. (Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Humanitní vědy a estetično v kyberprostoru
    • 10. (Mgr. David Kudrna) Jak chránit své digitální životy před kybernetickými zločinci
    • 11. (Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Gramotnosti v kyberprostoru
    • 12. (Mgr. Roman Novotný) Město, design a kyberprostor
    • 13. (PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.) Ekosystém v kyberprostoru
    Literatura
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
      neurčeno
    • WHITTAKER, Steve; SIDNER, Candace. Email overload: exploring personal information management of email. Culture of the Internet, 1997, 277-295.
    • The conservative turnLionel Trilling, Whittaker Chambers, and the lessons of anti-communism. Edited by Michael Kimmage. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2009, xiv, 419 p. ISBN 0674032586. info
    Výukové metody
    Přednášky, diskuse, dílčí samostatné úkoly.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba:
    - mít alespoň 50% docházku do výuky (6x) NEBO při nižší docházce za každou neúčast povinně zpracovat odborný esej na téma konkrétní přednášky (1800 znaků)
    - vypracovat alespoň 50 % mikroúkolů navázaných na přednášky (6x)
    - zvládnout závěrečný test zahrnující otázky reflektující obsah jednotlivých přednášek (otázky budou studenti dostávat průběžně, vždy do 14 dnů po přednášce)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/ARTS005