ARTS005 Život v kyberprostoru: návod k přežití

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Krůčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Rajsová (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.13
Předpoklady
! PROGRAM ( B - ISK_ ) || ( PROGRAM ( B - ISK_ ) && ( ARTS001 Úvod do kognitivních věd ) || ( ARTS002 Přístupy k poznání jazyka ) || ( ARTS003 Současná kultura ) || ( ARTS007 Nobelova cena ) || ( ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší ) || ( ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse ) || ( ARTS015 Člověk mezi kulturou a přírodou: Základy interdisciplinárního výzkumu ) || ( ARTS016 Literární život univerzit ) || ( ARTS017 Život po smrti v evrop. umění ) || ( ARTS018 ))
Předmět nemá uvedeny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Cíle předmětu
Patříte k těm studentům, kteří jsou obklopeni online aplikacemi, moderními technologiemi a různými jejich vychytávkami, ale potřebujete se v nich lépe orientovat, aby vám sloužily, ne abyste byli jejich sluhy vy? Nebo zatím moderní technologie většinou odmítáte, ale zajímá vás, jak je využít pro každodenní život i studium nebo práci? Pro obě kategorie studentů je určen nový předmět MUNI. Předmět svým obsahem doplňuje studentské kurikulum 21. století o potřebný kompetenční rámec. Jeho cílem je nabídnout studentům teoretický i praktický základ, který jim umožní efektivně a smysluplně využívat moderní technologie pro běžné činnosti svého života a současně o technologiích kriticky přemýšlet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
  • rozpoznat základní trendy, problémy a výzvy týkající se pohybu vysokoškoláka v kyberprostoru;
  • znát vhodné online nástroje pro různé oblasti svého života (nakupování, zábava, koníčky, cestování, zdraví, správa financí, kontakt se státní správou apod.);
  • vybrat si v kyberprostoru konkrétní technologie a nástroje, které jsou užitečné pro osobní i profesní rozvoj a celoživotní učení - například vhodnou online platformu pro spravování četby a komunikaci o ní; pro sebekvantifikaci např. při pohybu v přírodě i běžném dni; vhodný kurz pro online studium a úspěšně ho studovat; nástroj pro tvorbu a správu poznámek nebo kalendáře; platformu pro online správu financí apod.;
  • orientovat se v oblasti online nástrojů pro osobní informační management;
  • navrhnout si vlastní osobní informační prostředí a efektivně ho řídit a rozvíjet.
  • Osnova
    • 1. Vzdělávání v kyberprostoru I – v rámci tohoto bloku se zaměříme na fenomén proměny vzdělávání v souvislosti s nástupem moderních technologií. Jakým způsobem si vytvořit osobní vzdělávací prostředí? Co jsou to MOOC a čím mohou být zajímavé? Co je pro studium online kurzů potřeba a jak v případě studia postupovat tak, aby člověk kurz dostudoval? A jak a proč se vlastně učíme?
    • 2. Vzdělávání v kyberprostoru II – v této části se zaměříme na téma otevřeného vzdělávání, otevřených zdrojů a sebeřízeného učení. Současně otevřeme téma spolupráce člověka s AI a ukážeme několik praktických informací.
    • 3. Automatizační nástroje života v kyberprostoru – společně se zaměříme na nástroje, které mohou zásadně zjednodušovat práci a automatizovat každodenní činnosti. Kromě praktických tipů se cestou zastavíme i u témat jako je robotizace, základy algoritmického myšlení, Smart City, IoT, chytrá domácnost nebo smart dust.
    • 4. Ekosystém v kyberprostoru I – v rámci tohoto bloku se budeme věnovat tomu, jak si organizovat vlastní informace a znalosti (osobní informační a znalostní management) a osobní time management – s online nástroji od poznámek, přes úkoly až po kalendáře či maily apod.
    • 5. Ekosystém v kyberprostoru II - přednáška se bude věnovat spolupráci a sdílení v digitálním prostředí a vhodným nástrojům pro jeho rozvíjení.
    • 6. Svět kolem mě – přednáška otevírá otázku aktivního občanství v době, kdy velká část interakcí je spojena s digitálním prostředím. Dotýká se témat e-government, otevřené státní správy, demokracie a sociálních sítí, otevřené vědy, kyberterorismu, síťové neutrality a dalších.
    • 7. Humanitní vědy a pěstování estetična v kyberprostoru – přednáška se zaměří jednak na oblast Digital Humanities v kontextu akademického prostředí, jednak na to, co nás v kyberprostoru obklopuje, těší také v čase volna a pro povznesení ducha – např.na paměťové instituce (knihovny a sbírky, repozitáře), otevřené vzdělávání v humanitních tématech apod.
    • 8. Prezentace a publikování v kyberprostoru – přednáška představí zajímavé a pro studenty VŠ vhodné online nástroje a platformy pro Self Publishing a správu osobních publikačních výstupů pro potřeby vzdělávání i seberozvoje.
    • 9. výuka ZRUŠENA, v učebně B2.13 se koná slavnost k Týdnu humanitních věd
    • 10. Moje kyber(ne)bezpečí – kdo všechno vidí, co provádíme na internetu? Jak dosáhnout anonymity a chránit si své soukromí? A čím je taková ochrana vykoupena? V přednášce se zaměříme na fenomén anonymizace a dohledu v kyberprostoru, na téma digitální stopy, dezinformace, úniků dat, bezpečnosti a soukromí v kontextu vysokoškolského života a studia.
    • 11. Open data pro občana v kyberprostoru – fenomén otevřených dat mění způsob občanské participace. V některých zemích jde otevírání samo, někde to trochu drhne. I proto se společně podíváme na cesty, jak se k datům dostat u nás (například skrze zákon 106/1999), a k čemu existence otevřených dat může vést: fact-checking služby, registry smluv, atp. Mluvit budeme i o důležitosti otevírání dat ve vědě.
    • 12. Kyberprostor – výzvy, nástrahy, limity, zkušenosti, otázky – společná reflexe, diskuse.
    Literatura
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
      neurčeno
    • WHITTAKER, Steve; SIDNER, Candace. Email overload: exploring personal information management of email. Culture of the Internet, 1997, 277-295.
    • The conservative turnLionel Trilling, Whittaker Chambers, and the lessons of anti-communism. Edited by Michael Kimmage. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. xiv, 419 p. ISBN 0674032586. 2009. info
    Výukové metody
    Přednášky, diskuse, dílčí samostatné úkoly.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba: - vypracovat 6 mikroúkolů navázaných na přednášky (tedy 50 % mikroúkolů) - zvládnout závěrečný test zahrnující otázky reflektující obsah jednotlivých přednášek (otázky budou studenti dostávat průběžně, vždy do 14 dnů po přednášce)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.