ARTS015 Člověk mezi kulturou a přírodou: Základy interdisciplinárního výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Dočekal, Ph.D. (přednášející), Mgr. Iveta Šafratová (zástupce)
Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Koppová (zástupce)
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Anna Michalík Kvíčalová, MA (přednášející)
Mgr. Jaroslav Novotný (přednášející)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta (33,00 %), Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta (34,00 %), Ústav religionistiky – Filozofická fakulta (33,00 %)
Předpoklady
! PROGRAM ( B - AE_ ) || ( PROGRAM ( B - AE_ ) && ( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS002 Přístupy k poznání jazyka || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS005 Život v kyberprostoru || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare: umění a ctnost || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe || ARTS022 Proměny příběhů: mezi divadlem, filmem a muzikálem ))
Proč se opice nikdy nenaučí lidský jazyk?

Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou svaté texty hlavních světových náboženství posedlé omezováním ženské sexuality?

Napadlo vás, že pravěké umění mohlo sloužit k posilování soudržnosti skupin?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky o člověku, přírodě a kultuře nabízí tento kurz.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 46 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/46, pouze zareg.: 0/46, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/46
Cíle předmětu
Kurz představuje člověka z perspektivy spojení humanitních, sociálních a přírodních věd. Prostřednictvím čtyř vzájemně provázaných bloků představí metody a východiska, které pomáhají poznání biologické i kulturní podstaty lidské přirozenosti. Tematické bloky vychází ze čtyř úrovní analýzy: biologické přirozenosti, individuální psychologie (včetně výzkumu mysli), sociální dynamiky skupin a sféry kultury. Kurz představí základy humanitních teorií, reflexi kulturních kontextů a verbálního i neverbálního lidského chování. Tradiční přístupy humanitních věd obohacují soubory dat citlivou analýzou mezikulturních vztahů, zatímco přístupy přírodních a sociálních věd přidávají jak měření kognitivních, sociálních, behaviorálních a environmentálních procesů, tak i formalizované matematické a statistické nástroje. Mezi hlavní témata kurzu náleží: biologický základ lidského chování a myšlení; formy, proměny a funkce lidské komunikace; vzorce interakcí se sociálním a přírodním prostředím; podoby a funkce sociálních struktur; lidská kultura jako adaptace a zpětný vliv kultury na genetickou evoluci člověka; vznik a proměny civilizací, migrace, kolaps, transformace; proměny přírodních podmínek a jejich dopad na lidská společenství; přenos kultury a kulturních vzorců; kulturní identita a evoluce.
Výstupy z učení
Student je po absolvovaném předmětu schopen propojit poznatky o vývoji lidského druhu, o mechanismech jeho chování a jazyka s poznatky o historické i současné kontextuální variabilitě. Důraz je kladen na mnohaúrovňová vysvětlení, metodologický pluralismus a porozumění práci s kvantitativními daty. Po absolvování kurzu student dovede využít a rozvinout interdisciplinární spolupráci.
Osnova
  • 1) Úvodní hodina

    A) BIOLOGICKÁ PŘIROZENOST

    2) Biologická a sociální povaha jazyka: rozdíl mezi lidskými jazyky a komunikačními systémy zvířat

    3) Náboženství a reprodukční úspěch: kulturní praktiky jako řešení biologických problémů

    4) Pravěký člověk a jeho strava: charakteristiky populací na příkladu stravy a jejího získávání

    B) INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE

    5) Mapování kognitivních kategorií na gramatické prostředky přirozených jazyků

    6) Jak lidská mysl umožňuje náboženství: náboženská víra a rituál ve světle individuálních psychologických mechanismů

    7) Koheze, kompetice, konflikt a komunikace v archeologických pramenech

    C) SOCIÁLNÍ VZTAHY

    8) Význam výrazů přirozeného jazyka jako rozeznání záměru mluvčího: pragmatické a formální koncepce významu

    9) Náboženství a skupinová soudržnost: kulturní jevy jako prodloužení sociálně-psychologických mechanismů

    10) Lidská společnost jako systém: kolapsy komplexních lidských společností z pohledu archeologie

    D) SFÉRA KULTURY

    11) Náboženství a smysly: kulturní formy jako produkt i tvůrce smyslové zkušenosti

    12) Krajina mezi přírodou a kulturou: perspektiva archeologie a antropologie
Literatura
    doporučená literatura
  • Schlenker, P., Chemla, E., Arnold, K., Lemasson, A., Ouattara, K., Keenan, S., ... & Zuberbühler, K. (2014). Monkey semantics: two ‘dialects’ of Campbell’s monkey alarm calls. Linguistics and Philosophy, 37(6), 439-501.
  • Rosenstock, E. - Groß, M. - Hujić, A. - Scheibner, A. 2015: Back to good shape: biological standard of living in the Copper and Bronze Ages and the possible role of food. In: The third food revolution? Bonn.
  • Martin Lang & Radek Kundt. (2020). Evolutionary, Cognitive, and Contextual Approaches to the Study of Religious Systems. Method & Theory in the Study of Religion, 32(1), 1–46.
  • Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In Speech acts (pp. 41-58). Brill.
  • Moro, A. (2015). The boundaries of Babel: The brain and the enigma of impossible languages (Vol. 46). MIT press.
  • Barner, D., & Snedeker, J. (2005). Quantity judgments and individuation: Evidence that mass nouns count. Cognition, 97(1), 41-66.
  • Pinker, S. (2003). The language instinct: How the mind creates language. Penguin UK.
  • MACHÁČEK, Jiří, Margit BERNER, Petr DRESLER, Sylva DRTIKOLOVÁ KAUPOVÁ, Renáta PŘICHYSTALOVÁ a Vladimír SLÁDEK. Arms-bearers in separate graves from Great Moravia and the emergence of the Early Medieval military-aristocratic organization in East-Central Europe. Praehistorische Zeitschrift. Berlin: De Gruyter, roč. 96, č. 1, s. 248-285. ISSN 0079-4848. doi:10.1515/pz-2021-0020. 2021. URL URL info
  • KAŇÁKOVÁ HLADÍKOVÁ, Ludmila. Practical and symbolic aspects of the life cycle of arrowheads in Central Europe, 2,400–1,800 BC. In Bjørnevad-Ahlqvist, Mathias; Bye-Jensen, Peter. The Life Biography of Artefacts and Ritual Practice : With case studies from Mesolithic-Early Bronze Age Europe. Oxford: BAR publishing. s. 71-80. BAR International series S2991. ISBN 978-1-4073-5682-2. 2020. URL info
  • XYGALATAS, Dimitrios, Sammyh KHAN, Martin LANG, Radek KUNDT, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Jan KRÁTKÝ a John Hayward SHAVER. Effects of Extreme Ritual Practices on Psychophysiological Well-Being. Current Anthropology. Chicago: University of Chicago, roč. 60, č. 5, s. 699-707. ISSN 0011-3204. doi:10.1086/705665. 2019. URL info
  • XYGALATAS, Dimitrios, Silvie KOTHEROVÁ, Peter MAŇO, Radek KUNDT, Jakub CIGÁN, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ a Martin LANG. Big Gods in small places : the Random Allocation Game in Mauritius. Religion, Brain & Behavior. Routledge, roč. 8, č. 2, s. 243-261. ISSN 2153-599X. doi:10.1080/2153599X.2016.1267033. 2018. URL info
  • SHAVER, John Hayward, Martin LANG, Jan KRÁTKÝ, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Radek KUNDT a Dimitrios XYGALATAS. The Boundaries of Trust : Cross-Religious and Cross-Ethnic Field Experiments in Mauritius. Evolutionary Psychology. roč. 16, č. 4, s. 1-15. ISSN 1474-7049. doi:10.1177/1474704918817644. 2018. URL info
Výukové metody
Přednášky s diskusí a praktickými ukázkami metod. Elektronické podpora v podobě interaktivní osnovy v ISu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Závěrečný písemný test se skládá z otázek, které se zaměřují na znalosti probrané problematiky v jednotlivých blocích a jejich interdisciplinárnímu propojení. Zařazeny jsou i otázky s volně psanými textovými odpověďmi! K úspěšnému získání kolokvia musí student získat alespoň 60 bodů ze 100 možných.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/21-22/course/view.php?id=168
E-learningový kurz v ELF.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

Zobrazit další předměty

Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.