DISQ019 Proměny tanečního projevu

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/5. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je vyučován, je-li zapsán alespoň 10 studenty.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Současný umělecký tanec nezná hranice, přesná pravidla ani omezující struktury. Rozvíjí se ve svobodných, neustálých variacích tak, jak si to vyžadují momentální potřeby a nutkání umělce. Již samé jeho počátky se vyznačovaly tendencemi odpoutat se od (do té doby převládajícího) klasického tance, poskytnout větší prostor volnému působení těla, poukázat na nespočetné možnosti lidského pohybu a vyjádření intencí umělce. Proto i choreografie současného tance jsou velmi různorodé a ne vždy lehce zařaditelné. Sahají od tance vědomě vyvinutého z klasického tance, přes čistou a zřetelnou hru symboliky těla, k improvizaci a performanci. Každý umělec má svůj vlastní taneční "styl" a koncept realizace na scéně. Cíle semináře budou formou dílčích reflexí, analýz a diskuzí směřovány na vývoj a proměny moderního tance a jejich nejvýznamnější představitele. Zvláštní pozornost pak bude věnována tanci současnému, který si mnohdy od diváků vyžaduje mimo jiné též znalost teoretických základů a konceptů jednotlivých choreografů.
Osnova
  • 1) Úvod do studia tance Jak nazírat na tanec? Jeho percepce a analyticko-kritická reflexe, základní tanečněvědné pojmy a jejich správné interpretace. 2) Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm I Tanec klasický versus tanec moderní? Isadora Duncan a její "odmítnutí" klasického tance, průkopníci moderního tance (Emile Jaques-Dalcroze, Rudolf Laban, Oskar Schlemmer). 3) Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm II Tanec jako individuální výpověď tanečníkova (Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey), taneční sólo – nejvýraznější odkaz taneční moderny a jeho současné modifikace. 4) Tanztheater a jeho varianty (Kurt Jooss, Pina Bausch a další) 5) Principy negace a absence v tanci Taneční avantgarda a postmodern dance: analýza esence tance (Merce Cunningham, Judson Dance Theatre). 6) Contemporary dance, fyzické divadlo, pohybová performance Významní představitelé, formy/žánry/koncepty, stěžejní inscenace (William Forsythe, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Anne Teresa de Keersmaeker a další). 7) Konceptuální obrat v tanci a performanci Xavier Le Roy, Jérôme Bel, Boris Charmatz, Vera Mantero, Doris Uhlich ad. 8) Nejaktuálnější žánry a formy současného tance a performance Lecture performance, pohybová instalace, posthuman turn + kyborgové, taneční virtualita. 9) Moderní a současný tanec u nás 10) Současné mezinárodní festivaly a platformy současného tance, pohybové performance a fyzického divadla Literatura k dílčím tématům bude doplněna v průběhu samotných setkávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • PYTLÍKOVÁ DVOŘÁKOVÁ, Dita a Petr PYTLÍK. Tanec, prostor a světlo. Brno: Nakladatelství Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 2017, 199 s. ISBN 978-80-7460-125-5. URL info
  • Čítanka světové choreografie 20. století : [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Edited by Ladislava Petišková. Vyd. 1. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005, 207 s. ISBN 8023964127. info
  • KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec : taneční tvorba. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 2002, 194 s. ISBN 8070681063. info
  • Český taneční slovník : tanec, balet, pantomima. Edited by Jana Holeňová. Vyd. 1. Praha: Divadelní ústav, 2001, xlii, 381. ISBN 8070081120. info
Metody hodnocení
účast na přednáškách, aktivní participace, vypracování dvou tanečních analýz (1. během semestru, 2. na začátku zkouškového období), závěrečná ústní rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován, je-li zapsán alespoň 10 studenty.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/DISQ019