DVQ043 Metaphors we act by

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/4/0. 3 credit(s) (plus 2 for the colloquium). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (lecturer)
Svitlana Shurma, M.A., Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Iva Mikulová, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Department of Theatre Studies - Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Supplier department: Department of Theatre Studies - Faculty of Arts
Timetable
Mon 14:10–15:45 G01
Prerequisites (in Czech)
Znalost knihy Metafory, kterými žijeme (Lakoff, Johnson).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prozkoumat možnosti aplikace teorie konceptuální metafory v oblasti teatrologické analýzy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
  • 2. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
  • 3. Ikoničnost v jazyce a divadle
  • 4. Konceptuální metafora: koncepční domény a projekce
  • 5. Typy konceptuální metafory
  • 6. Konceptuální metafora v multimodálním prostředí
  • 7. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v jazyce
  • 8. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz ve výkonu
  • 9. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v návrhu scény
  • 10. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metafora a hudba
  • 11. Konceptuální analýza fragmentu divadelní hry
  • 12. Projekt: konceptuální analýza úryvku divadelní hry
  • 1 Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky:
  • 1. Historie kognitivní lingvistiky
  • 2. Concept a její typy
  • 3. Konceptuální system
Literature
    required literature
  • Stockwell, Peter. Cognitive Poetics: An Introduction. London and New York: Routledge, 2002: 75-89.
  • Geeraerts, Dirk. Introduction. A rough guide to Cognitive Linguistics. In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 2006: 1-28.
  • Margolis, Eric and Stephen Laurence. Concepts: 190-213. Accessed http://www.philosophy.dept.shef.ac.uk/papers/Concept.pdf
  • Evans, Vyvyan. Cognitive linguistics. WIREs Cognitive Science. 2012.
  • LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson, Translated by Mirek Čejka. 2. vyd. Brno: Host, 2014. 283 s. ISBN 9788074911521. info
    recommended literature
  • Lakoff, George and Mark Turner. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press, 2003: 4-7.
  • LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson. Vyd. 1. Brno: Host, 2002. 282 s. ISBN 8072940716. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen především studentům doktorského, případně magisterského studia.
The course is also listed under the following terms Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/DVQ043