FAV192 Filmová scenáristika a dramaturgie

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Kamila Zlatušková (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Patrycja Astrid Twardowska (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 27. 9. 12:00–15:40 C34, Čt 11. 10. 12:00–15:40 C34, Čt 1. 11. 12:00–15:40 C34, Čt 8. 11. 12:00–15:40 C34, Čt 29. 11. 12:00–15:40 C34, Čt 13. 12. 12:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Praktický kurz zaměřený na kreativní a systematickou práci s námětem hraného či dokumentárního filmu, na rozvíjení scenáristických dovedností a na dramaturgickou reflexi textů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
Porozumět teoreticky i prakticky problematice scenáristiky a dramaturgie hraného a dokumentárního filmu.
Vyvíjet námět a scénář.
Dramaturgicky analyzovat literární scénář.
Osnova
  • I. část (lekce 1-6): teoretická příprava, vývoj námětu.
  • První polovina kurzu bude věnována teoretické průpravě, jednotlivým technikám a možnostem vývoje námětu a scénáře.
  • Tematicky bude zaměřena na autorský subjekt v procesu tvorby a v kontextu dramaturgické spolupráce na textu, na tzv. friction a non-friction (podvratný versus podbízivý) přístup k tématu a na vysvětlení jednotlivých podstatných momentů při tvorbě napříč žánry.
  • Součástí každé lekce budou hosté - režiséři a scenáristé, jejichž dílo reprezentuje odlišné přístupy ke scénáři i dramaturgii. (Hosté budou upřesněni v září.). Studenti studují scénáře jejich filmů, které budou základním materiálem pro ozřejmění konkrétních scenáristických/režijních přístupů a k debatě o procesu tvorby.
  • Studenti budou předběžně rozděleni na základě svého zájmu do dvou skupin pro fiction film a non fiction film.
  • Každý student vyvíjí vlastní projekt - námět.
  • II. část (lekce 7-12): vývoj scénáře, prezentace projektů a dramaturgických posudků.
  • Každý student rozvíjí svůj projekt od námětu ke scénáři. Výsledek má obsahem, rozsahem a kvalitou odpovídat standardnímu literárnímu scénáři.
  • Pro každý projekt bude ustaven příslušný dramaturg, tzn. že každý autor má svého dramaturga a každý dramaturg svého autora, resp. že každý je sobě autorem a jinému dramaturgem.
  • Každý student prezentuje jednak svůj scénář, jednak svůj dramaturgický posudek na scénář svého kolegy.
Literatura
    povinná literatura
  • Scénáře českých hraných a dokumentárních filmů (zadání bude upřesněno na počátku semestru).
  • ARONSONOVÁ, Linda: Scénář pro 21. století. Praha: NAMU, 2014.
  • CARRIERE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1995
  • FLEISCHER, Jan. To by mohl být film. Online. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2009. 216 s. ISBN 9788073311568. [citováno 2024-04-24] info
  • Iluminace, 26, 2014, č. 4, téma: Scenáristika: teorie, historie, praxe.
    doporučená literatura
  • JURÁČEK, Pavel. Deník :(1959-1974). Online. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2003. 1075 s., [. ISBN 80-7004-110-2. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, hosté, prezentace scénářů a dramaturgických posudků, individuální projekt: autorská a dramaturgická práce na scénáři.
Metody hodnocení
Ke klasifikaci se vyžadují dvě písemné práce:
1) literární scénář hraného nebo dokumentárního filmu do 15 min. o rozsahu 15 NS (= 27.000 znaků).
2) dramaturgický posudek jiného scénáře o rozsahu 2 NS (= 3.600 znaků).
Klíčová kritéria pro vývoj a hodnocení scenáristického projektu: autorský, originální, invenční přístup, schopnost formulovat myšlenky/dialogy bez užití floskulí a klišé, práce s psychologií postav (stereotyp a archetyp), stavba dramatického oblouku, v případě dokumentu výběr a práce s respondenty, schopnost užití a kombinace situačního, inscenačního i informačního přístupu.
Klasifikace je podmíněna pravidelnou a aktivní účastí v semináři.
Informace učitele
MgA. Kamila Zlatušková, Ph.D. (nar. / b. 1981)
Nezávislá producentka, scenáristka, režisérka, dramaturgyně, zakladatelka prvního středoevropského festivalu pro TV a online série „Serial Killer“.
Absolventka JAMU: MgA v oboru Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (2006), Ph.D. v oboru Dramaturgie a autorská tvorba (2018). Ve školním roce 2003-2004 studovala na UNL (Nebraska) v rámci stipendia Paula Robitscheka obory Broadcasting/Film Studies. Od roku 2006 pracovala v České televizi jako dramaturgyně dokumentárních a publicistických pořadů. Od roku 2007 vyučovala na JAMU předmět Tvorba televizního dokumentu. Od r. 2011 vyučuje na Masarykově universitě předmět Filmová scenáristika a dramaturgie. V letech 2012-2016 působila v České televizi jako kreativní producentka multižánrové tvůrčí skupiny se sídlem v Brně. V akademickém roce 2016/17 zastávala funkci proděkanky FAMU, nyní je kmenovou pedagožkou Katedry produkce. Je prezidentkou televizního festivalu originální seriálové tvorby s názvem „Serial Killer“, jehož první ročník proběhl v Brně v roce 2018.
Výběrová filmografie:
• Režisérka:
Ptáčata I,II, III (2010, 2014 nominace na evropskou televizní cenu Civis Media),
Dávej pozor! (2013, Nejlepší český populárně-vědecký film – AFO 2013, nominace na Japan Prize 2013),
24 (24 českých režisérů točí 24 krátkých filmů o ČR).
• Producentské projekty:
Koza (2015, režie: Ivan Ostrochovský / Berlinale 2015: Nominace na nejlepší debut. Kino Pavasaris IFF Vilnius 2015: Nejlepší film v soutěži Nová Evropa – Nová jména, Cena C.I.C.A.E. Neisse FF Görlitz 2015: nejlepší film. IndieLisboa IFF 2015: Zvláštní uznání TVCine & Séries od poroty filmových blogů. goEast FF Wiesbaden 2015: Cena mezinárodních filmových kritiků FIPRESCI, Cena města Wiesbaden za nejlepší režii).
K oblakům vzhlížíme (2014, režie: Martin Dušek / Ceny české filmové kritiky 2015: Nejlepší dokument. MFDF Jihlava 2014: Nejlepší český dokument).
Třída 8. A (2014, r. Braňo Špaček)
Zlatá mládež (2014, r. Richard Komárek)
Expremiéři (2013, režie: Jaroslav Kratochvíl, Petra Nesvačilová, Viktor Portel, Robin Kvapil, Martin Kohout, Jan Látal, Apolena Rychlíková, Ivo Bystřičan, Lukáš Senft, Jan Strejcovský / Stanislav Gross: Upřímně – Famufest 2014: Nejlepší dokumentární film).
Show! (2013, režie: Bohdan Bláhovec / Ceny české filmové kritiky 2014: Nejlepší dokument. MFDF Jihlava 2013: Cena diváků, Finále Plzeň 2014: Výroční cena AČFK za nejlepší dokumentární český film).
Kauza Cervanová (2013, r. Robert Kirchhoff / Honorary Mention - Dox Leipzig 2013, Special Mention – Crossing Europe Linz 2013, Best Documentary – IFF Cinematik).
Zázrak (2013, režie: Juraj Lehotský / MFF Karlovy Vary 2013: Zvláštní uznání poroty, Arras Film Festival 2013: Zlatý Atlas. Filmfestival Cottbus 2013: Cena pro nejlepší herečku)

Independent producer, screenwriter, director, dramaturge, founder of the first Central European festival for TV and online series called “Serial Killer“.
Graduate of Janacek Academy, Brno, Department of Radio and Television Dramaturgy and Screenwriting: MgA (2006), Ph.D. (2018). In the school year of 2003-2004 she studied at the UNL (Nebraska) under the scholarship of Paul Robitschek, Broadcasting/Film Studies. Since 2006 she worked as a dramaturge of documentary and publicistic programs at Czech Television. Since 2007 she has taught at JAMU - Creation of TV documentary, since 2011 she has been teaching Film Screenwritting and Dramaturgy at Masaryk University in Brno.
In the spring of 2012, she was appointed by Director-General of Czech TV in the position of the creative producer of a multi-genre creative group based in Brno, in 2016, this group was terminated by the Czech TV. In the academic year of 2016/17, she held the position of Vice-Dean of FAMU, now she is a pedagogue of the Department of Production.
In May, 2018, the first year of the Serial Killer festival of original TV series will be held in Brno.
Selective filmography:
• Director:
Ptáčata I,II, III (2010, 2014 nominations for the Civis Media European TV Award),
Dávej pozor! (2013, The Best Czech popular science film – AFO 2013, nomination for the Japan Prize 2013),
24 (24 Czech directors make 24 short films about the Czech Republic).
• Producer projects:
Koza (2015, dir.: Ivan Ostrochovský / Berlinale 2015: Nomination for the best debut. Kino Pavasaris IFF Vilnius 2015: Best film in Nová Evropa – Nová jména competition, Prize C.I.C.A.E. Neisse FF Görlitz 2015: best film. IndieLisboa IFF 2015: Special Recognition TVCine & Séries of film blog jury. goEast FF Wiesbaden 2015: International Film Critics Award FIPRESCI, Wiesbaden prize for best direction).
K oblakům vzhlížíme (2014, dir.: Martin Dušek / Czech Film Critics Award 2015: Best documentary. MFDF Jihlava 2014: Best Czech documentary).
Třída 8. A (2014, dir. Braňo Špaček)
Zlatá mládež (2014, dir. Richard Komárek)
Expremiéři (2013, dir.: Jaroslav Kratochvíl, Petra Nesvačilová, Viktor Portel, Robin Kvapil, Martin Kohout, Jan Látal, Apolena Rychlíková, Ivo Bystřičan, Lukáš Senft, Jan Strejcovský / Stanislav Gross: Upřímně – Famufest 2014: Best documentary film).
Show! (2013, dir.: Bohdan Bláhovec / Czech Film Critics Award 2014: Best documentary. MFDF Jihlava 2013: Audience Award, Finále Plzeň 2014: Annual Award AČFK for the best Czech documentary film).
Kauza Cervanová (2013, dir. Robert Kirchhoff / Honorary Mention - Dox Leipzig 2013, Special Mention – Crossing Europe Linz 2013, Best Documentary – IFF Cinematik). Zázrak (2013, dir.: Juraj Lehotský / MFF Karlovy Vary 2013: Special recognition of the jury, Arras Film Festival 2013: Golden Atlas. Filmfestival Cottbus 2013: Best Actress Award)
Další komentáře
Studijní materiály
Termíny výuky: 27.9., 11.10., 1.11., 8.11., 29.11., 13.12., vždy čtvrtek 12:00-15:50 hod.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, jaro 2014, podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAV192