FAV329 Kinematografie jihovýchodní Evropy: Bulharsko a Jugoslávie

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–20:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška se zaměří na kinematografie Bulharska a zemí bývalé Jugoslávie od počátků do současnosti.
Hlavní cíle předmětu:
seznámit se s dějinami kinematografií Bulharska a bývalé Jugoslávie
studovat nejen jejich umělecká díla, ale i žánrovou produkci a další prvky populární kultury
diskutovat historické a politické podmínky, ve kterých tyto národní kinematografie působily, včetně otázek propagandy a trezorových filmů
Výstupy z učení
Na konci kursu bude student schopen:
orientovat se v typických žánrech bulharské a jugoslávské kinematografie
znát hvězdný systém v kinematografii bývalé Jugoslávie
porozumět odrazu dějin daného regionu ve filmovém umění
interpretovat skryté a podvratné významy ve sledovaných filmech
ocenit jejich estetické hodnoty
porozumět vztahům mezi politikou a filmovým průmyslem v daném regionu
dešifrovat prvky nacionalismu a propagandy
orientovat se v současné produkci bulharské a postjugoslávské kinematografie.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky balkánských kinematografií.
  • 2. Počátky bulharské kinematografie, poetický realismus, šedesátá léta.
  • 3. Migrační cyklus, velkofilmy ke 1300. výročí bulharského státu.
  • 4. Bulharská kinematografie po roce 1989.
  • 5. Počátky a specifika filmového průmyslu v Jugoslávii, partyzánská tematika.
  • 6. Jak se "novi film" změnil v "černou vlnu".
  • 7. Sedmdesátá léta, pražská škola.
  • 8. Reflexe válek 1991–1999.
  • 9. Srbská a černohorská kinematografie po roce 1989.
  • 10. Chorvatská kinematografie po roce 1989.
  • 11. Bosenská kinematografie po roce 1989.
  • 12. Slovinská kinematografie po roce 1989.
  • 13. Makedonská kinematografie po roce 1989.
Literatura
    doporučená literatura
  • DUDKOVÁ, Jana. Balkán alebo metafora : balkanizmus a srbský film 90. rokov. 1. vyd. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2008, 274 s. ISBN 9788022410106. info
  • The cinema of the Balkans. Edited by Dina Jordanova. 1st pub. London: Wallflower, 2006, xvi, 291. ISBN 1904764819. info
  • GOULDING, Daniel J. Liberated cinema : the Yugoslav experience, 1945-2001. 2nd, rev. and expanded ed. Bloomington: Indiana University Press, 2002, xiv, 285. ISBN 025321582X. info
  • JORDANOVA, Dina. Cinema of flames : Balkan film, culture and the media. 1st publ. London: BFI, 2001, 322 s. ISBN 9780851708478. info
    neurčeno
  • PASKALJEVIĆ, Goran. The cinema of Goran Paskaljević. Edited by Predrag J. Marković - Dušan Šević. Belgrade: Stubovi kulture, 2010, 138 s. ISBN 9788679793164. info
  • JORDANOVA, Dina. Emir Kusturica. 1st pub. London: BFI Publishing, 2002, 198 s. ISBN 0851708986. info
  • GOCIĆ, Goran. Notes from the underground : the cinema of Emir Kusturica. 1st pub. London: Wallflower Press, 2001, 196 s. ISBN 1903364167. info
  • Five filmmakers : Tarkovsky, Forman, Polanski, Szabó, Makavejev. Edited by Daniel J. Goulding. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xi, 289. ISBN 0253208254. info
Výukové metody
Přednášky, četba, diskuse, filmové projekce.
Metody hodnocení
Zkouška: osobní anotovaná filmografie 24 zhlédnutých filmů k diskusi.
Informace učitele
Selected films:

Khan Asparukh (Lyudmil Staikov, 1981), Koziyat rog (Metodi Andonov 1972), Lachenite obuvki na neznayniya voin (Rangel Vulchanov 1978), Na malkiya ostrov (Rangel Vulchanov 1958), Posledno lyato (Christo Christov 1973), Privrzaniyat balon (Binka Zhelyazkova 1966), Slanceto i syankata (Rangel Vulchanov 1961).
Chia e tazi pesen? (Whose Is This Song?, Adela Peeva, 2003), Majmuni prez zimata (Monkeys in Winter, Milena Andonova, 2006), Obarnata elha (Christmas Tree Upside Down, Ivan Cherkelov & Vasil Zhivkov, 2006), Pismo do Amerika (Letter to America, Iglika Trifonova, 2000), Urok (The Lesson, Kristina Grozeva & Petar Vulchanov, 2014).

Biče skoro propast sveta (Aleksandar Petrović 1968), Bitka na Neretvi (Veljko Bulajić 1969), Bombaši (Predrag Golubović, 1973), Brat doktora Homera (Žika Mitrović, 1968), Budjenje pacova (Živojin Pavlović 1967), Čovek nije tica (Dušan Makavejev 1965), Dom za vešanje (Emir Kusturica 1987), Horoskop (Boero Drašković, 1968), Jutro (Puriša Djordjević 1965), Kad budem mrtav i beo (Živojin Pavlović 1968), Ko to tamo peva (Slobodan Šijan 1980), Ljubavni slučaj (Dušan Makavejev 1967), Okupacija u 26 slika (Lordan Zafranović 1978), Otac na službenom putu (Emir Kusturica 1984), Pad Italiji (Lordan Zafranović 1981), Podne (Puriša Djordjević 1966), Rani radovi (Želimir Žilnik 1969), San (Puriša Djordjević 1966), Sjećaš li se Doli Bel (Emir Kusturica 1981), Skupljači perja (Aleksandar Petrović 1966), Sutejska (Stipe Delić, 1973), Tri (Aleksandar Petrović 1965), Valter brani Sarajevo (Hajrudin Krvavac, 1972), U gori raste zelen bor (Antun Vrdoljak, 1971), Vdovstvo Karoline Žašler (Matjaž Klopčič, 1976), Večernja zvona (Lordan Zafranović, 1986), W. R. misterija organizma (Dušan Makavejev 1971), Zaseda (Živojin Pavlović, 1969), Život je lep (Boro Drašković 1985).
Armin (Ognjen Sviličić, 2007), Bure baruta (The Powder Keg, Goran Paskaljević, 1999), Crna mačka, beli mačor (Black Cat, White Cat, Emir Kusturica, 1998), Država mrtvih (The State of the Dead, Živojin Pavlović, 2000), Grbavica (Jasmila Žbanić, 2006), Kako je počeo rat na mom otoku (How the War Started on My Island, Vinko Brešan, 1996), Karaula (The Border Post, Rajko Grlić, 2006), Klip (Maja Miloš, 2012), Lepa sela lepo gore (Pretty Village Pretty Flame, Srdjan Dragojević, 1996), Maršal (Marshal, Vinko Brešan, 1999), Ničiji sin (No One’s Son, Arsen Anton Ostojić, 2008), Muškarci ne plaču (Men Don't Cry, Alen Drljević, 2017), Nije kraj (Will Not End There, Vinko Brešan, 2008); No Man's Land (Danis Tanović, 2001), 2001), Pred doždot (Before the Rain, Milčo Mančevski, 1994), Rane (The Wounds, Srdjan Dragojević, 1998), Rezervni deli (Spare Parts, Damjan Kozole, 2003), Savršeni krug (The Perfect Circle, Ademir Kenović, 1997), Sutra ujutru (Tomorrow Morning, Oleg Novković, 2006), Svjedoci (Witnesses, Vinko Brešan, 2003), Ubistvo s predumišljajem (Premeditated Murder, Gorčin Stojanović, 1995), Underground (Emir Kusturica, 1995), Vukovar – jedna priča (Vukovar poste restante, Boro Drašković, 1994), Zona Zamfirova (Zdravko Šotra, Srbsko, 2002), Život je čudo (Life Is a Miracle, Emir Kusturica, 2004).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 5 let.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAV329