FAV332 Kino a filmová distribuce

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Bc. Petr Vítek (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Patrycja Astrid Twardowska (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 20. 9. 12:00–15:40 C34, Čt 4. 10. 12:00–15:40 C34, Čt 18. 10. 12:00–15:40 C34, Čt 15. 11. 12:00–15:40 C34, Čt 22. 11. 12:00–15:40 C34, Čt 6. 12. 12:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kino, jako klasická a zásadní platforma pro exploataci filmů, zatím nebyla plnohodnotně nahrazena a sdílený divácký zážitek, který kino poskytuje, dává naději, že se do kina na filmy bude ještě dlouho chodit.
Předmět bude zaměřen na praktické informace o fungování všech typů kin od klasického kina a multiplexu po letní kina a různé varianty mobilních, příležitostných kin.
Jedna linie výkladu přiblíží provoz kina ve všech jeho složkách: legislativa, ekonomika, technologie a přidružené služby. Druhá linie se bude zabývat dramaturgií kina, tj. audiovizuálním obsahem, který je pro kina dostupný, zákonitostmi jeho uvádění v programu a marketingem.
Součástí předmětu budou hosté z praxe – provozovatelé kin a další profesionálové, kteří se kiny dlouhodobě zabývají.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
Porozumět problematice kina po stránce produkční (provozní) i dramaturgické.
Analyzovat základní fungování kin a jejich strategie.
Vypracovat projekt modelového kina.
Osnova
  • 1. Typologie kin, jejich dramaturgie a základní provozní parametry.
  • 2. Provoz kina: legislativa, ekonomika, produkce a marketing.
  • 3. Technologie v kinech.
  • 4. Typologie audiovizuálního obsahu a distribuční strategie.
  • 5. Analýza provozu vybraných kin a její prezentace.
  • 6. Realizace a prezentace společného projektu fiktivního kina.
Literatura
    povinná literatura
  • www.digitalnikino.cz
  • www.novekino.cz
    doporučená literatura
  • SKOPAL, Pavel a Lucie ČESÁLKOVÁ. Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Online. Praha: Národní filmový archiv, 2016. 338 s. ISBN 978-80-7004-176-5. [citováno 2024-04-24] info
  • ČVANČARA, Miroslav a Jaroslav ČVANČARA. Zaniklý svět stříbrných pláten : po stopách pražských biografů. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 597 s. ISBN 9788020019691. [citováno 2024-04-24] info
  • DANIELIS, Aleš: Česká filmová distribuce 2007-2016. Desetiletí změny. Iluminace, 29, 2017, č. 2, s. 25-63.
  • DANIELIS, Aleš. Svět filmu bez perforace. Hrozby a příležitosti digitální filmové distribuce. Iluminace, 25, 2013, č. 2, s. 89-101. Vyd. Praha: Národní filmových archiv. ISSN 0862-397X.
  • DANIELIS, Aleš: Reflexe nabídky českých filmů v období znárodněné kinematografie. Iluminace, 23, 2010, č. 3, s. 29-59.
  • DANIELIS, Aleš. Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace, 19, 2007, č. 1, s. 53-104. Vyd. Praha: Národní filmový archiv. ISSN 0862-397X.
  • Iluminace, 21, 2009, č. 3 (Filmové představení v kině a mimo ně)
Výukové metody
Přednášky, diskuse, prezentace hostů.
Individuální analýza vybraného kina a její prezentace.
Skupinový projekt: realizace a prezentace fiktivního kina s kompletním provozem, dramaturgií a marketingem.
Metody hodnocení
Vypracování a prezentace analýzy vybraného reálného kina.
Vypracování a prezentace skupinového projektu fiktivního kina.
Vlastní zkouška má dvě části: (a) písemnou, tj. odevzdání obou písemných prací, (b) ústní, tj. obhajoba a rozprava s vyučujícím.
Informace učitele
Bc. Petr Vítek (1976) pracuje v oblasti provozu kin více jak 20 let.
Absolvoval mediální a komunikační studia na Univerzitě Hradec Králové (2005). Je zakladatelem známého artového kina Aero a jedním z provozovatelů kin Světozor v Praze a Scala v Brně. Spolupracuje s pražským kinem Oko a podílel se na technologickém řešení přenosu alternativního obsahu do kin v distribuční společnosti Aerofilms. Od roku 2012 je provozovatelem a ředitelem kina Bio Central v Hradci Králové.
Od roku 2008 je ředitelem spolku Pro-DIGI z.s., který se věnuje procesu digitalizace filmového trhu v České republice a provozuje internetový portál www.digitalnikino.cz. V rámci této společnosti vede projekt Nové kino (www.novekino.cz), který školí provozovatele a majitele kin.
Byl členem profesní komise pro digitalizaci při MEDIA Programu a programu Digitalizace kin na Ministerstvu kultury ČR. Od r. 2012 je s jednoletou pauzou předsedou Rady Státního fondu kinematografie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Termíny výuky: 20.9., 4.10., 18.10., 15.11., 22.11., 6.12., vždy čtvrtek 12:00-15:50 hod.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAV332