IM111 Umělecký a filozofický odkaz M. Duchampa a J. Cage

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 N21, kromě St 18. 5.
Předpoklady
Schopnost posoudit význam díla Marcela Duchampa a Johna Cage pro moderní umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je obeznámit studenty s dílem Marcela Duchampa a Johna Cage a jejich vlivem na vývoj moderního umění. Na seminářích budou analyzované a interpretované stěžejní díla a texty obou umělců i texty reflektující jejich dílo a vliv.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen posoudit význam Marcela Duchampa a Johna Cage pro moderní umění a interpretovat jejich stěžejní díla v aktuálních kontextech humanitního vědění.
Osnova
  • Tradicionalismus a rozchod s tradicí. Ready made a Future of Music jako vizionářské akty a filozofické gesta. Nalezený objekt a nalezený zvuk. Estetika a anti-estetika, umění a anti-umění. Marcel Duchamp a deestetizace umělecké tvorby. John Cage a estetizace hluku. Duchamp a Cage jako strůjcové konceptuální a intermediální orientace umělecké tvorby. Umělecký a filozoficko-estetický vliv díla Duchampova a Cageova díla.
Literatura
    povinná literatura
  • Cage, John: Silence. Tranzit, Praha, 2010.
  • DUCHAMP, Marcel: Rozmluvy s Pierrem Cabannem. Tranzit, Praha, 2017.
  • Chalupecký, Jindřich: Úděl umělce: Duchampovské meditace. Torst, Praha, 1998.
    neurčeno
  • De Duve, Thierry: Kant After Duchamp. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts/Londýn, 1998.
  • Lyotard, Jean-François: Duchamp’s Trans/formers. Lapis Pr., 1995.
  • Haladyn, Julian Jason: Marcel Duchamp: Étant donnés. Afterall Books, Cambridge, Massachusetts/Londýn, 2010.
  • Malbert, Roger – Millar, Jeremy – Sandler, Irving – Luckett, Helen – Wright, Lauren A.: Everyday Day is a Good Day: The Visual Art of John Cage. Hayward Publishing, Londýn, 2010.
  • Brown, Kathan: John Cage Visual Art: To Sober and Quiet the Mind. Crown Point Press, San Francisco, 2001.
  • Cseres, Jozef (ed.): Postduchampovské reflexie I., II. a III. In: Profil súčasného výtvarného umenia 3/04 (s. 86-114), 4/04 (s. 108-133) a 1/05 (s. 94-105), Bratislava 2004.
  • Henderson, Linda Darlymple: Duchamp in Context: Science and Technology in the "Large Glass" and Related Works. Princeton UP, Princeton, 2005.
  • Sanouillet, Michel – Peterson, Elmer (eds.): The Writings of Marcel Duchamp. DaCapo Press, New York, 1989.
  • Jones, Amelia: Postmodernism and the En-Gendering of Marcel Duchamp. Cambridge UP, Cambridge, 1995
  • Kostelanetz, Richard (ed.): Conversing With Cage. Omnibus Press, Londýn/New York/Sydney, 1989.
  • Nicholls, David (ed.): The Cambridge Companion to John Cage. Cambridge UP, Cambridge, 2002.
Výukové metody
přednáška, presentace, seminární diskuse
Metody hodnocení
prezentace, závěrečný esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/IM111