IMN12 Umění v postmediální době I: Umění jako performance

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. ak. soch. Tomáš Ruller (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 VP
Předpoklady
Základní znalost češtiny a angličtiny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit probíraná témata; použít informace o umění post-mediální doby k přípravě diplomové práce; vytvořit rešerše; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) hodnocení; na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé koncepce; interpretovat kritické texty;
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých teorií akčního umění; - určit a popsat současné domácí a zahraniční estetické trendy v umění akce; - porovnat a vyzdvihnout rozdíly v přístupech současných uměleckých hnutí; - aplikovat základní pojmosloví oboru při psaní diplomní práce; - analyzovat současné trendy v oblasti akčního umění; - popsat prostředky využité k realizaci konkrétního akčního uměleckého díla;
Osnova
  • 1. Dekódování znaku, 2. Politika performance, 3. Gender a sexuální identita, 4. Performující etnikum, 5. Performování těla, 6. Čas a prostor performance, 7. Posluchači a diváci, 8. Nehybnost - opakování - nepevnost, 9. Pudy – přechody – přítomnost, 10. Obraz – přetvářka – jinakost, 11. Chaos – touha – vize, 12. Hranice performance,
Literatura
    povinná literatura
  • Anthony Howell – Analysis - Harwood Academy Publishers 1999
  • Erika Fischer-Lichte - Transformative power of Performance - Routledge 2008
  • Marvin Carlson – Performance: Critical Introduction - Routledge 2006
    doporučená literatura
  • Triumph of Anti-Art, Thomas McEvilley, McPherson – NY
Výukové metody
1/1 přednáška a seminář - teoretická příprava která vhodně koresponduje se zamýšlenými výstupy magisterské práce. Přednášky s projekcemi jsou organizovány seminárním způsobem.
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování je ve zvoleném termínu prezentovaný referát (15 - 20 min) s obrazovou dokumentací-projekcí, k zápočtu odevzdání seminární práce v digitální formě, celkově minimálně 50 % docházka (případná odůvodněná nižší docházka se nahrazuje v odpovídající proporci zpracováním doplňkové seminární práce odevzdané ve zkouškovém období). Případná zkouška probíhá ústní formou k náhodně vybrané otázce ze všech témat daného semestru.
Informace učitele
výuka/teaching: FaVU, Údolní 53 učebna/classroom: 326
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.