ISKB63 Computational Thinking

Faculty of Arts
Spring 2020
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Bc. Radek Dobrovolný (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Timetable
each even Thursday 8:00–9:40 D51
Prerequisites (in Czech)
Zájem o informatiku. Doporučený je vlastní počítač.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení s různými nástroji pro rozvoj informatického a algoritmického myšlení. Kurz tak pomáhá získat přehled v nástrojích (hrách, aplikacích) a osvojit si schopnosti jejich adekvátního využití. To znamená: schopnost sestavit náplň kurzu pro rozvoj informatické gramotnosti v knihovně / domu dětí / zájmovém kroužku apod; schopnost najít vhodný nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení pro danou cílovou skupinu; posouzení náročnosti; pochopení významu kreativního programování. V neposlední řadě je také cílem aktivně rozvíjet svou vlastní informatickou gramotost.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student:
- chápat pojem informatická gramotnost v širším kontextu,
- mít přehled o nástrojích výuky informatiky,
- znát pojem kreativní programování a umět programovat drobné aplikace v různých prostředích,
- umět dále rozvíjet svoji inf. gramotnost,
- schopen inf. myšlení aplikovat na reálné problémy,
- znát výukové metody: párové programování, live programování, dekompozice a algortimizace problému apod.
- samostatně vytvořit krátký kurz zaměřený na tuto oblast a vhodně vybrat nástroje podle cílové skupiny.
Syllabus (in Czech)
  • Úvodní seminář, seznámení s náplní předmětu.
  • Historie výuky programování, grafické programovací jazyky, Karel.
  • Programování pomoci bloků, Hour of Code.
  • Scratch, animace příběhu, jednoduché hry.
  • Želví grafika, jazyk Logo, fraktály.
  • Jak probíhají výpočty, simulace procesoru na papíře.
  • Principy kreativního programování, knihovna p5.
  • Webové multimediální aplikace.
  • Výukový hardware, Ozobot, microbit, LEGO.
  • On-line kurzy, MOOC, komunita.
  • Algoritmické myšlení a řešení problémů.
  • Příprava kurzu informatické gramotnosti.
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné absolvování předmětu student musí:
– aktivně se účastnit seminářů (nejvýše 1 absence),
– vypracovat úkoly (na každém semináři je zadán úkol, na cca 2 hodiny samostatné práce),
– navrhnout a zrealizovat krátký kurz informatické gramotnosti (práce v malých týmech).

Závěrečné kolokvium probíhá formou rozhovoru, kde se reflektuje práce v průběhu semestru a závěrečný kurz.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2020/ISKB63