KJIA003 Jazykový seminář katalánštiny III

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Elena Casas Cortada (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. David Utrera Domínguez
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:40 L33
Předpoklady
KJIA002 Jazykový seminář II
Jazykový seminář katalánštiny II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět se zaměřuje na komunikační kompetence odpovídající úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce. To znamená získání vhodného jazyka pro běžné komunikační situace týkající se práce, školy,zábavy nebo cestování do Katalánska. Zaměří se také na gramatiku, zejména na: nominální morfologii, determinanty, kvantifikátory, slovesa, příslovce (čas, místo, směr, způsob, množství), předsudky, konjunkce, pasivní hlas a vložené klauzule. En aquesta assignatura es treballaran els components gramaticals del català propis del nivell B1 del Marc Europeu Comú de Referència. Això vol dir que es tocaran qüestions relacionades amb la morfologia nominal (flexió de gènere i nombre, sufixos derivatius, pronoms, adjectius), amb els determinants (articles, demostratius), els quantificadors (indefinits, numerals, quantitatius), amb la flexió verbal, els adverbis i locucions adverbials (temps, lloc, direcció, manera, quantitat), les preposicions i locucions prepositives, les conjuncions i locucions conjuntives, la veu passiva i les oracions subordinades substantives i adjectives.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu musí být studenti schopni splnit všechny požadavky úrovně B1 MECR. To znamená,že studenti musí být schopni: 1. Porozumět hlavním bodům projevu o rodinných otázkách týkajících se práce,školy, zábavy atd. 2. Vyvarovat se většiny situací, které se mohou objevit při cestování do Katalánska. 3. Vytvořit jednoduché texty spojené se známými tématy nebo osobním zájmem. 4. Popsat, vysvětlit a ospravedlnit otázky související se zkušenostmi a událostmi, sny, naději a ambice. Al final de l'assignatura l'alumnat ha de ser capaç de realitzar qualsevol dels requeriments del nivell B1 del MECR. Això vol dir que l'alumnat ha de poder: 1. Entendre els punts principals d'un discurs sobre temes familiars relacionats amb la feina, l'escola, l'entreteniment, etc. 2. Afrontar la majoria de situacions que es poden produir quan viatja en una àrea de parla catalana. 3. Produir textos simples connectats amb temes familiars o d'interès personal. 4. Descriure, explicar i justificar qüestions relacionades amb experiències i esdeveniments, somnis, esperances i ambicions.
Osnova
  • 1. Osobní informace: fyzické a psychologické popisy, vztahy a lidé. 2. Bydlení: charakterizace více typů bydlení,služeb a společných budov ve městě, nájem nebo získání místa bydlení. 3. Profesní vztahy: pracovní podmínky,pracovní perspektiva, nezaměstnanost 4. Denní aktivity, zážitky, volný čas. 5. Cestování a pohyb: ubytování, dopravní prostředky, informace a příprava, zavazadla. 7. Atmosférické podmínky: počasí a podnebí, katastrofy. 8.Nákup: hračky, lékárny, dary, práva a povinnosti. 9. Fyzické a psychické stavy: nemoci, nehody, hygienická po-moc, léky. 10. Gastronomie: restaurace, ocenění jídla, nápoje, prostředí, služby a ceny. 11. Veřejné a soukromé služby: policie, nouzové situace, banky 12. Sdružení, shromáždění, kluby, strany, společnosti 1. Revisió general dels temes treballats anteriorment: temps verbals (indicatiu, subjuntiu, imperatiu i condicional), discurs directe i indirecte, perífrasis verbals, pronoms febles davant i darrere del verb, article definit i indefinit. 2. Flexió nominal 2.1 Gènere i nombre dels noms 2.2 Alguns sufixos derivatius 2.3 Gènere i nombre dels adjectius 2.4 Graus dels adjectius 3. Els determinants 3.1 Article definit: revisió i ampliació 3.2 Els possessius 3.3 Els demostratius 4. Els quantificadors 4.1 Els quantitatius 4.2 Els indefinits 4.3 Els numerals 4.4 Els partitius i els multiplicatius 5. Els verbs (I): indicatiu i condicional 5.1 Revisió general 5.2 El futur perfet 5.3 El condicional perfet 6. Els verbs (II): subjuntiu 6.1 Revisió del present i l’imperfet 6.2 El perfet de subjuntiu 6.3 El plusquamperfet de subjuntiu 7. Les oracions condicionals (revisió i ampliació) 8. Els adverbis i les locucions adverbials 8.1 Temps, freqüència, ordre 8.2 Lloc 8.3 Manera i probabilitat 8.4 Afirmació, negació i dubte 9. Les preposicions (I): les preposicions àtones 9.1 Usos (els verbs de règim preposicional) 9.2 Canvi i caiguda de preposicions 10. Les preposicions (II): preposicions tòniques i locucions prepositives 11. Els pronoms febles: combinacions pronominals davant i darrere del verb 12. Les oracions de relatiu 13. La veu passiva i les oracions impersonals
Literatura
    povinná literatura
  • Bastons, Núria; Cristina Bernardó & Llorenç Comajoan (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
  • Gramàtica del català contemporani. Edited by Joan Solà - Gemma Rigau Oliver. 4a ed. Barcelona: Empúries. xxxviii, 9. ISBN 9788497873123. 2008. info
    doporučená literatura
  • Fabra, Pompeu (1933 [1918]): Gramàtica catalana. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans. Disponible a
  • COMELLES, Salvador, Teresa GARCIA I BALASCH a Carme VILÀ I COMAJOAN. El català escrit : ortografia, morfologia, funcions : manual d'autoaprenentatge. 1a ed. Barcelona: Barcanova. 261 s. ISBN 9788448928858. 2012. info
  • MAS PRATS, Marta a Albert VILAGRASA GRANDIA. Gramàtica catalana de la A a la Z. Edited by Anna Bartra Kaufmann. 1a ed. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat. 509 s. ISBN 9788498835243. 2012. info
  • Gramàtica del català contemporani. Edited by Gemma Rigau Oliver - Joan Solà. 4a ed. Barcelona: Empúries. s. 2181-34. ISBN 9788497873123. 2008. info
  • Gramàtica del català contemporani. Edited by Gemma Rigau Oliver - Joan Solà. 4a ed. Barcelona: Empúries. s. 993-217. ISBN 9788497873123. 2008. info
Výukové metody
Classes magistrals, exercicis, deures Přednášky, prezentace, domácí úkoly, čtení
Metody hodnocení
Examen final. Caldrà un 70% per aprovar. Ke složení zkoušky je nutná minimálně 70% správnost testu.
Vyučovací jazyk
Katalánština
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.