PAS002 Dramaturgie a scenáristika nonfikčního díla

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. MgA. Jan Gogola (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s rolemi i podobami dramaturgie a scenáristiky v současné dokumentární filmové a televizní produkci, přičemž důraz bude kladen na konvence dramaturgie a scenáristiky v současné dokumentární tvorbě s ohledem na rozdíly v kreativní práci pro film, televizi a streamovací platformy. Předmět bude vycházet z dostupného poznání o typech dokumentární produkce, jejích konvencích a normách. Důležitou součástí předmětu bude praktické cvičení pod vedením zkušeného dramaturga a seznámení s praktickou stránkou televizní dramaturgie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
identifikovat a popsat hlavní typy a konvence současné dokumentární produkce;
rozlišit specifické nároky dramaturgické přípravy dokumentárního projektu pro kinodistribuci a pro televizi;
samostatně zpracovat námět dokumentárního projektu
kriticky reflektovat projekt dokumentárního filmu v různých fázích vývoje.
Osnova
  • Úvod do nonfikční tvorby, dokument a esej
  • typologie dokumentárního filmu
  • Dramaturgie jako pojem a jako praxe
  • Dramaturgie v současném českém dokumentu
  • Etické aspekty konstrukce postav, plochá a plastická postava
  • dramaturgické kontexty vybraných filmů z perspektivy jejich dramaturga
  • dramaturgický rozbor realizovaného studentského filmu
  • studentské náměty dokumentárního filmu, možnosti jejich obsahového a formálního uchopení
  • detailní analýza vybraných námětů
Literatura
  • Carl Plantinga: Characterization and Character Engagement in the Documentary. In: Catalin Brylla, Mette Kramer (eds.), Cognitive Theory and Documentary Film. Palgrave Macmillan, 2018
  • Jak se dělá dokument : autoři a tvůrčí metody. Edited by Andrea Slováková - Peter Kerekes. 1. vydání. Praha: Nová beseda, 2022, 239 stran. ISBN 9788088383338. info
  • ČESÁLKOVÁ, Lucie. Generace Jihlava. V češtině vyd. 1. Brno - Praha: Větrné mlýny - NAMU, 2014, 334 s. Vysočina. ISBN 978-80-7443-109-8. info
  • NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010, 316 s. ISBN 9788073311810. info
  • NICHOLS, Bill. Intoduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press, 2001, xviii, 223. ISBN 0253214696. info
Výukové metody
Přednášky, seminární diskuze, prezentace projektů
Metody hodnocení
aktivní účast v diskuzi na seminární části předmětu (20%);
průběžné plnění úkolů ze zadané četby (kontrola formou odpovědníků, 30%)
zpracování zadaného projektu (50%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/PAS002