PB12JA10 History of Education

Faculty of Arts
Spring 2017
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences - Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences - Faculty of Arts
Timetable
Tue 15:50–17:25 B2.43
Prerequisites (in Czech)
PB22PA29 History of social pedagogy
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/30, only registered: 0/30
Fields of study the course is directly associated with
Course objectives
The course follows Introduction in History of Educational Science. Its main aim is to study issues of education philosophy and education theory in works of important philosophers and thinkers (Plato, Aristotle, Komenský, Rousseau, Herbart etc.). Special focus is on development of Czech educational science as an academic discipline (e.g. Lindner, Chlup, Příhoda). Students should gain an overview of key thoughts and ideas of noted thinkers, they will be able to analyze their works, synthesize opinions on concrete theoretical issues of education theory and education in history. Furthermore, they will be familiar with work and thinking of Czech scholars – education scientists, who contributed to establishing of Czech modern educational science. The information from this course is a basis for further study of educational science subject.
Syllabus
  • Theory of Education and Teaching, Education, Culture and Teaching in Antique Greece. Greek Philosophy of Education. Ethical Issues. Sophists. Theory of Education and Teaching, Education. Culture and Teaching in Middle Ages and Early Modern Era. Life, Philosophy and Work of J. A. Comenius. Comenius Concept of Educational System. Pedagogic-didactic Ideas of J. A. Comenius. Theory of Education and Teaching from 17h to the Beginning of 20th century. Czech Educational Science and Its Study at Universities in Czech Lands.
Literature
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido, 2007. 91 pp. ISBN 978-80-7315-151-5. info
  • CIPRO, Miroslav. Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro, 2003. 624 s. ISBN 8023901486. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 633 s. ISBN 8023880047. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 637 s. ISBN 8023880039. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 592 s. ISBN 8023874527. info
  • CIPRO, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, 2001. 551 s. ISBN 8023863347. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998. 636 s. ISBN 8023822144. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. IV, 20. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995. 567 s. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994. 79 s. ISBN 80-901737-7-2. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek třetí, IX. a XX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993. 600 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek první, Starověk, středověk, XVI. a XVII. století. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 568 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek druhý, XVIII. a XIX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 598 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Vývoj a problémy francouzské školy a pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1985. 210 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984. 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984. 579 s. info
  • CACH, Josef. Otakar Kádner : pedagogika, školství a jejich dějiny. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 197 s. info
  • Otakar Kádner : bibliografie. Edited by Marie Justová - Jiří Štraus. Praha: Státní pedagogická knihovna Komenského, 1971. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny výchovy. D. 1. Brno: Universita J.E. Purkyně, 1970. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1923]. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 350 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 3, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1923]. Vyd. 2., oprav. a rozšíř. V Praze: Nákladem České grafické Unie v Praze, 1923. 515 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 3, Vývoj theorií pedagogických od konce století osmnáctého. Sv. 1 [Kádner, 1912]. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912. 426 s. info
  • KÁDNER, Otakar. J.A. Komenský [Kádner, 1912]. V Praze: nákladem Josefa Pelcla, 1912. 56 s. info
Teaching methods
lecture supported by overhead projector; discussion with students
Assessment methods
written examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/PB12JA10