PBSNPA3 Kvantitativní výzkum v sociální pedagogice

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Bárta (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Římánková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 B2.43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metodologický kurz je koncipován tak, aby jeho absolventi jednak rozuměli východiskům kvantitativního výzkumu a jeho možnostem, a jednak byli schopni samostatně realizovat a interpretovat empirický výzkum v sociálních vědách. Studenti dostávají teoretickou podporu k metodologii kvantitativního přístupu. Praktická rovina kurzu je naplněna týmovou prací studentů na vlastním výzkumném projektu. Realizace empirického projektu se skládá z výběru výzkumného problému, tvorby konceptuálního rámce, konstrukce hypotéz, tvorby pozorovacího postupu či měřícího nástroje, sběru a analýzy dat a tvorby výzkumné zprávy. Výzkumný projekt realizovaný v kurzu má charakter pilotního šetření a slouží studentům k pilotáži diplomových prací. Osnova
Osnova
  • 1. Od tématu výzkumu k měření: možnosti kvantitativního výzkumu, schéma výzkumu, teorie, téma, operacionalizace, apod.
  • 2. Studium výzkumů – hledání problémů
  • 2. Výběr tématu výzkumu.
  • 2. Formulace výzkumného problému.
  • 3. Tvorba měřícího nástroje.
  • 4. Výzkumné šetření.
  • 5. Vyhodnocení dat.
  • 6. Zpracování závěrečné zprávy.
  • 7. Zpracování posudku.
Literatura
    povinná literatura
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Online. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8070668229. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Online. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 9788073678159. [citováno 2024-04-24] URL info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. Online. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 695 s. ISBN 9788073674823. [citováno 2024-04-24] info
  • Advanced Lazarsfeldian methodology. Online. Edited by Hynek Jeřábek - Petr Soukup. 1st ed. Prague: Karolinum, 2008. 250 s. ISBN 9788024615219. [citováno 2024-04-24] info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 583 s. ISBN 8071788201. [citováno 2024-04-24] info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Online. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 9788071845690. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. Online. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. ISBN 8070677988. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Online. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 808593115X. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Online. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 48 s. ISBN 8070674695. [citováno 2024-04-24] info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Online. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. [citováno 2024-04-24] info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Online. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, [citováno 2024-04-24] info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Online. Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
skupinový projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.