PG44B73 Metody zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2021

Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.

Rozsah
8/12/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sven Dražan (cvičící)
Mgr. Petra Rychecká (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu student bude:
• mít vlastní zkušenost s několika vybranými technikami a metodami zkušenostně reflektivního učení;
• disponovat základním přehledem o způsobech aplikace vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• mít obecný znalostní přehled o východiscích a principech vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• schopen reflektovat přínos jednotlivých technik pro svůj vlastní osobnostně sociální rozvoj;
• umět použít získané informace a dovednosti o metodách a technikách zkušenostně reflektivního učení v bezprostřední pedagogické realitě;
Osnova
  • Osnova předmětu je tvořena vybranými metodami a technikami, které se ve zkušenostně reflektivním učení často aplikují. Zejména se jedná o šifrovací techniky, výtvarné techniky, metody dramatické výchovy, imaginativní techniky a larpy.
Literatura
  • Herec v divadle (Variant.) : Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Imaginace - nástroj osobního rozvoje. Praha: Česká televize. pořad Milénium. 2010. URL URL info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada. 352 s. ISBN 9788024718651. 2008. URL info
  • HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi : kolektivní outdoorové hry se šiframi. Vyd. 1. Praha: Portál. 198 s. ISBN 9788073671969. 2007. info
  • VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. 1. vyd. Praha: Albatros. 340 s. ISBN 8000018888. 2006. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vydání první. Praha: Portál. 279 stran. ISBN 8071788643. 2005. info
  • SEIFERT, Ang Lee, Theodor SEIFERT a Paul SCHMIDT. Aktivní imaginace : práce s fantazijními obrazy a jejich vnitřní energií. Translated by Markéta Reinstein. Vyd. 1. Praha: Portál. 204 s. ISBN 8071788457. 2004. info
  • SCHMID, Wolf. Narativní transformace : dění, příběh, vyprávění, prezentace vyprávění. Translated by Petr Málek. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR. 68 s. ISBN 8085778416. 2004. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál. 199 s. ISBN 80-7178-204-1. 1998. info
Výukové metody
Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány jako interaktivní a sebezkušenostní semináře.
Metody hodnocení
Na závěr kurzu student vypracuje sebezkušenostní esej o rozsahu 2 - 3 normostran, a to na téma: „Jakým způsobem ovlivnil kurz mé uvažování o práci lektora ZRU?“.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Tento kurz je realizován v rámci udržitelnosti projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: prezenční bloková výuka doplněna online výukou.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2025.