PGB001 Klíčová témata dějin školství a pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Kolumber (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz je zaměřen na klíčová témata dějin školství a pedagogiky včetně výzkumu v této oblasti. Kurz patří k základním (teoretickým) předmětům bakalářského studia oboru Pedagogika. Studenti se seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Studenti budou znát základní terminologii i metodologii historického výzkumu. Budou mít rovněž přehled o otázkách řízení škol, alternativních školách, didaktice a jejích proměnách v dějinách.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
popsat a vysvětlit výchovné systémy a vzdělávací instituce od starověku po novověk;
vysvětlit základní terminologii dějin pedagogiky;
kriticky uvažovat o dějinách;
promýšlet kontexty historických událostí;
aplikovat metodologii historicko-pedagogického výzkumu;
navrhnout projekt historicko-pedagogického výzkumu;
popsat a vysvětlit dějiny školství na našem území ve 20. století, vzdělávání v totalitních režimech;
charakterizovat a kriticky hodnotit názory významných osobností na otázky teorie výchovy, vzdělávání či učení, vzdělávání učitelů apod.;
interpretovat i kriticky promýšlet etické otázky výchovy a vzdělávání, ale také problematiku kultury a vzdělanosti.
Osnova
  • 1. Základy studia dějin pedagogiky a školství. Úvod do historicko-pedagogického výzkumu.
  • 2. Teorie výchovy a vzdělávání, vzdělanost a školství v antice a středověku.
  • 3. Školství, nejdůležitější školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do poloviny 20. století.
  • 4. České (československé) školství ve druhé polovině 20. století (základní, střední i vysoké školství). Školská politika a vzdělávání učitelů. Změny ve školství po roce 1989.
  • 5. Dílo a základní myšlenky J. A. Komenského. Komenského teorie výchovy a pojetí vzdělávání a učení. Problematika odkazu Komenského.
  • 6. Teorie výchovy a vzdělávání od 16./17. století do počátku 20. století. Nejvýznamnější představitelé různých myšlenkových směrů a přístupů k teorii výchovy a vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. 2017. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 201 s. ISBN 978-80-7552-493-5. 2017. info
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. 2014. Digitální knihovna FF MU info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 224 s. ISBN 9788024724294. 2008. URL info
    doporučená literatura
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 636 s. ISBN 8023822144. 1998. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 567 s. 1995. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 600 s. 1993. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 598 s. 1991. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem. 568 s. 1991. info
  • JŮVA, Vladimír a Zdenka VESELÁ. Dějiny pedagogiky [Jůva, 1985]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 147 s. 1985. info
  • HROCH, Miroslav. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 304 s. 1985. URL info
  • PETRÁŇ, Josef. Úvod do studia dějepisu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 207 s. 1983. info
  • HAVRÁNEK, Jan. Úvod do studia dějepisu [Havránek, 1961]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. info
  • Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. Edited by Otokar Chlup - Josef Novotný. Praha: Dědictví Komenského, 1950. info
  • CHLUP, Otokar. Výchova v zrcadle pramenů : příručka k dějinám pedagogiky. V Praze: Dědictví Komenského. 406 s. 1948. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 528 s. 1940. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 640 s. 1939. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Josef Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky. 640 s. 1938. info
  • BERNHEIM, Ernst. Úvod do studia dějepisu. Translated by Václav Líva. V Praze: Jan Laichter. 190 stran. 1931. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 352 s. 1923. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie. 282 s. 1923. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 426 s. 1912. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského. 653 s. 1910. info
    neurčeno
  • KASPER, Tomáš. Výchova či politika? : úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 270 s. ISBN 9788024614106. 2007. info
  • VACULÍK, Jaroslav, Otto ZWETTLER a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita. 119 s. ISBN 8021013664. 1996. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 380 s. 1983. info
Výukové metody
přednáška; diskuze se studenty; studium literatury
Metody hodnocení
Písemná zkouška je zaměřena na ověření znalosti dějin školství, hlavních teorií, konceptů a metodologie dané disciplíny, případně na dílo hlavních představitelů odborného diskurzu, a dále na ověření dovedností studenta spojovat relevantní dílčí znalosti v logické souvislosti. Zkouška probíhá v elektronické podobě a online.
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF (https://elf.phil.muni.cz/elf3/), do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky úspěšného absolvování předmětu, studijní materiály apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU. Skripta k (části) předmětu jsou k dispozici zde.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.