PS_BA008 Vývojová psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Mária Bačíková, Ph.D. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Nacházelová (cvičící)
Mgr. Martina Vyhnalová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:40 C11
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PS_BA008/01: každý lichý pátek 8:00–9:40 D41, K. Millová, M. Nacházelová, M. Vyhnalová
PS_BA008/02: každý lichý pátek 10:00–11:40 D41, K. Millová, M. Nacházelová, M. Vyhnalová
PS_BA008/03: každý lichý pátek 12:00–13:40 D41, K. Millová, M. Nacházelová, M. Vyhnalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům základní témata z oblasti vývojové psychologie: významné představitele, dějiny, "klasická" témata a současné trendy se zaměřením na první polovinu života (prenatální obodbí až adolescence).
Výstupy z učení
Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, základech vývojového výzkumu a současných trendech) v návaznosti na další obecné i aplikované psychologické oblasti (zejm. poradenská psychologie, metodologie, psychopatologie a sociální psychologie). Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientovat se v psychologii lidského vývoje, konkrétně od prenatálního období po adolescenci.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií lidského života od prenatálního období po adolescenci. Úvod od vývojové psychologie. Klasické a moderní teorie celoživotního vývoje člověka. Vývojová věda. Základní dizajny vývojového výzkumu. Současné trendy ve vývojové psychologii. Vývojové škály. Školy vývojové psychologie. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období. Batolecí období. Předškolní období. Školní věk. Adolescence.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, Marek (Ed.) (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum. ISBN 9788024634623.
  • MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host. 126 s. ISBN 9788072946990. 2012. info
  • Thorová, Kateřina (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál. 390 stran. ISBN 8073671247. 2006. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 235 s. 1986. info
    neurčeno
  • Munden A., Arcelus J. (2006). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-188-4.
  • Aspergerův syndrom. Attwood, T.. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0193-9.
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010
  • BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál. 203 s. ISBN 9788026204992. 2013. info
  • CORNEAU, Guy. Chybějící otec, chybující syn : jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity. Translated by Kateřina Bodnárová. Vydání první. Praha: Portál. 191 stran. ISBN 9788026200758. 2012. info
  • MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Petr Macek - Lenka Lacinová (eds.). 2. vyd. Brno: Barrister & Principal. 200 s. ISBN 978-80-87474-46-4. 2012. info
  • Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press. x, 342. ISBN 9781609181864. 2011. info
  • KRCH, František David. Mentální anorexie. Druhé, přepracované vydá. Praha: Portál. 259 stran. ISBN 9788073678074. 2010. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál. 205 s. ISBN 9788073674151. 2008. info
  • Handbook of child psychology. Edited by Richard M. Lerner - William Damon. New Jersey: John Wiley & Sons. xx, 1063. ISBN 0471272884. 2006. info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo. 387 s. ISBN 8072033808. 2002. info
  • SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company. xxi, 678. ISBN 0534354424. 1999. info
Výukové metody
Přednášky (každý týden) a semináře (1x14 dní).
Metody hodnocení
Písemný test. Pro připuštění k písemnému testu musí student splnit následující požadavky: minimální 80% účast na seminářích, včasné odevzdání domácích úkolů zadaných na seminářích (rešerše, prezentace atd.). V případě nesplnění těchto požadavků student nebude připuštěn ke kolokviu.
Informace učitele
Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PS_BA008