RLB361 Religion and Social Brain

Faculty of Arts
Autumn 2012
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Martin Lang, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Lucie Čelková
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
each even Monday 17:30–19:05 N41
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po ukončení kurzu by měl posluchač:
- znát základní funkce lidského mozku a rozumět jejich vlivu na formování náboženství
- rozumět evolučním příčinám vývoje sociálního mozku
- integrovat vědomosti z různých disciplín k lepšímu porozumění náboženství
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do studia lidského mozku: metody kognitivní neurovědy; základní funkce mozku; relevance pro religionistiku;
  • 2) Neuroteologie: vývoj neuropsychologie náboženství; mozek a bůh; problémy;
  • 3) Kognitivní neurovědy a náboženství: aktuální výzkum;
  • 4) Evoluce sociálního mozku I: hypotéza sociálního mozku; socialita jako adaptace; group-selection; sociální kognice u primátů;
  • 5) Evoluce sociálního mozku II: vývoj sociálního mozku u rodu Homo; role jazyka - Robin Dunbar; umění a náboženství; antropomorfizmus; materiální kultura;
  • 6) Sociální kognice anatomicky moderního člověka: teorie mysli; zrcadlové neurony; empatie; náboženství jako specificky lidský fenomén;
  • 7) Náboženství jako sociální identita I: problematika in-group/out-group
  • 8) Náboženství jako sociální identita II: costly-signalling theory
  • 9) Prosocialita a náboženství: vliv náboženství na kooperaci v in-group; behaviorální ekonomie;
  • 10) Ritualizované chování: rituál jako specifický případ kolektivní činnosti
  • 11) Role predikce v ritualizovaném chování: princip prediktivního kódování; náboženství jako mechanizmus redukující predikční chyby;
  • 12) Rámcové shrnutí probíraných témat: integrace probíraných teorií; panelová diskuse; zhodnocení inter-disciplinárního přístupu ve studiu náboženství;
  • 13) Prezentace seminárních prací
Literature
    required literature
  • DUNBAR, R. I. M. Příběh rodu Homo : nové dějiny evoluce člověka. Translated by Jana Enderlová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 222 s. ISBN 9788020017154. info
  • KOUKOLÍK, František. Já : o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2003, 382 s. ISBN 8024607360. info
    not specified
  • Více viz syllabus předmětu
Teaching methods (in Czech)
Přednášky; panelové diskuse; domácí studium literatury; týmová práce;
Assessment methods (in Czech)
Student získá hodnocení na základě vypracování odborného eseje či návrhu výzkumu. Studenti mají také možnost vypracovat obě možnosti ve dvojicích.
Esej bude hodnocen maximálně 100 body na základě:
- porozumění probíraným teoriím
- kreativity v jejich aplikaci
- slohové úrovně
Návrh výzkumu bude hodnocen maximálně 100 body na základě:
- porozumění probraným teoriím
- originálnosti zvoleného problému
- vhodnosti vybrané metody
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2012/RLB361