RLMgB090 Kvalitativní metody religionistického výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Matouš Vencálek
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
! RLB90 Kvalitativní metody
Kurz je koncipován s předpokladem, že studentky a studenti již mají základní znalosti o povaze vědeckého výzkumu, rozdílech mezi kvantitativními a kvalitativními přístupy a základní dovednosti spojené s navržením výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchačky a posluchače do praxe kvalitativního výzkumu. Kurz sestává z teoretické a praktické části.

Cílem teoretické části je objasnit ústřední principy explorativní kvalitativní analýzy a základní problémy spojené s politikou a etikou výzkumu a s pozicí výzkumníka v něm (včetně problematiky vztahů v terénu a jejich významu pro teorii).

Praktická část je zaměřena na kvalitativní analýzu dat. Prostřednictvím sdíleného materiálu z kvalitativního výzkumu si absolventi kurzu mohou vyzkoušet a osvojit kvalitativně analytické postupy vytváření teoreticky nosného poznání. Děje se tak prostřednictvím sekvence úkolů, které je kvalitativní analýzou sdíleného materiálu provedou.

Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu budou studentky a studenti schopni:
  • formulovat výzkumný problém adekvátně k bohatým možnostem kvalitativního výzkumu;
  • rozumět rozdílné povaze, postupům a možnostem kvalitativního a kvantitativního výzkumu a využít potenciál kvalitativního výzkumu k výstavbě komplexního teoretického poznání;
  • chápat komplexní povahu etiky výzkumu vyplývající z pozicionality výzkumníka a z komplexnosti pro výzkum důležitých vztahů;
  • rozumět etické problematice kvalitativního výzkumu nad rámec formální procedurálnosti etické byrokracie a v souvislostech s kvalitou vytvářené teorie a důsledky vědecky produkovaného poznání;
  • využívat postupy tvorby poznámek k datům a několika-úrovňového kódování dat;
  • hledat souvislosti v datech prostřednictvím ujasňování vztahů mezi úryvky a sledování intertextových odkazů;
  • prohloubí svoji teoretickou citlivost vůči jemným nuancím přítomným v bohatých kvalitativních datech;
  • zohledňovat procesuální povahu kvalitativně studovaných jevů při formulaci teorie;
  • využívat postupy cyklického formulování, reformulování, verifikace a falsifikace postupně budovaných hypotéz a konceptů při budování kvalitativně založené teorie.
  • Osnova
    • Uvedení do kurzu, sdílení dosavadních zkušeností účastníků kurzu s kvalitativním výzkumem
    • V čem se liší kvalitativní a kvantitativní výzkum? Explorativnost a respekt ke komplexitě v kvalitativním výzkumu - četba
    • V čem se liší kvalitativní a kvantitativní výzkum? Explorativnost a respekt ke komplexitě v kvalitativním výzkumu - přednáška a diskusní seminář
    • Výzkumník v terénu: vztahy a etika: za hranice formální procedurálnosti - četba
    • Výzkumník v terénu: vztahy a etika: za hranice formální procedurálnosti - přednáška a diskusní seminář
    • Rozdíl mezi realistickým a narativistickým přístupem k analýze: Teoretický a metodologický význam textuálního obratu - četba
    • Rozdíl mezi realistickým a narativistickým přístupem k analýze: Teoretický a metodologický význam textuálního obratu - přednáška a diskusní seminář
    • Analýza I: Komentování a objevování relevantních problémů, kódování a zvyšování teoretické citlivosti - průběžný úkol
    • Analýza I: Komentování a objevování relevantních problémů, kódování a zvyšování teoretické citlivosti - seminář
    • Analýza II: Hledání prvních analytických souvislostí v datech - průběžný úkol
    • Analýza II: Hledání prvních analytických souvislostí v datech - seminář
    • Analýza III: Vytváření příběhu, rovrhování textu - průběžný úkol
    • Analýza III: Vytváření příběhu, rovrhování textu - seminář
    Literatura
      povinná literatura
    • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
    • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
      doporučená literatura
    • KOHLER-RIESSMAN, Catherine. Narrative analysis. Newbury Park: SAGE Publications, 1993, vii, 79 s. ISBN 0-8039-4754-2. info
    • SILVERMAN, David. Interpreting qualitative data :methods for analysing talk, text and interaction. 1st ed. London: Sage Publications, 1997, x, 224 s. ISBN 0-8039-8758-7. info
    • Ethnographic fieldwork : an anthropological reader. Edited by Antonius C. G. M. Robben - Jeffrey A. Sluka. Second edition. Malden, MA: Wiley-Blackwell, a John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2012, xv, 654. ISBN 9780470657157. info
    • Qualitative research methods. Edited by Darin Weinberg. 1st pub. Malden: Blackwell Publishers, 2002, viii, 342. ISBN 0-631-21762-2. info
    • FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2006, xii, 443. ISBN 1412911451. info
    Výukové metody
    Seminární diskuse o zadané četbě, přednášky, výzkumné úkoly, závěrečná práce.
    Metody hodnocení
    Předmět je ukončen kolokviem. Pro přístup ke kolokviu je potřeba splnit následující podmínky:
    1) Odevzdat tři průběžné úkoly: sekvence postupných analytických operací se sdílenými daty.
    2) Prezentace průběžné práce na analýze během seminářů: účast na alespoň 50 % kontaktní výuky a aktivní účast na seminární diskusi.
    Seminární práce (hodnocena v kategoriích přijata / nepřijata). Odevzdává se ve zkouškovém období před konáním kolokvia jako podklad k jeho průběhu. Jedná se o prohloubení, rozšíření a systematizaci práce na průběžných úkolech, převedené do podoby analytického textu (8-10 normostran).
    Kolokvium: má podobu ústní rozpravy nad závěrečnými pracemi.
    Informace učitele
    Kurz bude mít vlastní tým v aplikaci MS Teams.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, jaro 2023, podzim 2024.