UPG004 Didaktika pedagogiky: Profesní rozvoj učitele

Filozofická fakulta
jaro 2020

Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje význam profesního rozvoje učitelů a několik základních nástrojů pro profesní rozvoje učitele a tím podněcuje a motivuje učitele k celoživotnímu vzdělávání. Tyto nástroje profesního rozvoje lze využít jednak k rozvoji kompetencí spojených s výukou a tedy i didaktikou pedagogiky, ale také v dalších oblastech učitelské profese. Každý z nástrojů představí zkušení lektoři, kteří se problematice prakticky věnují. Pod vedením zkušených lektorů budou jednak podrobně představeny nástroje profesního rozvoje a nedílnou součástí výuky bude vždy také praktický nácvik využívání každého z nástrojů profesního rozvoje učitele.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) vyhodnotit možnosti, efekty a limity profesního rozvoje
b) charakterizovat jednotlivé základní nástroje profesního rozvoje učitelů
c) analyzovat vlastní výuku, závěry této analýzy kriticky posoudit a navrhnout případná opatření
d) efektivně provádět vlastní profesní rozvoj
e) vyhodnocovat efektivitu vlastního profesního rozvoje
Osnova
  • 1. Profesní rozvoj učitelů a další vzdělávání učitelů: Význam a efekty profesního rozvoje, účinky profesního rozvoje na vzdělávací výsledky žáků a celkový rozvoj výuky, dopad profesního rozvoje na spokojenost v profesi, analýza vzdělávacích potřeb učitelů.
  • 2. Profesní seniorita: Základy a principy profesní seniority, klíčové nástroje profesní seniority a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty profesní seniority (dovednosti spojené s řízením kariéry, schopnost zvládat změny, schopnost předcházet syndromu vyhoření, úspěšné vykonávání vlastní profese), limity profesní seniority.
  • 3. Mentoring v práci učitele: Základy a principy mentoringu, klíčové nástroje mentoringu a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty mentoringu (kolegiální podpora, sebeřízení, zvyšování pracovních kompetencí, stávání se profesionálem, mezigenerační učení), limity mentoringu.
  • 4. Akční výzkum: Základy a principy akčního výzkumu, klíčové nástroje akčního výzkumu a možnosti jejich využití v praxi, možnosti a efekty akčního výzkumu (schopnost sebereflexe, výzkum na sobě samém, spolupráce se žáky, schopnost dosažení efektivní změny, schopnost učit se novým dovednostem), limity akčního výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER a Karolina DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů : podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vydání první. V Praze: Karolinum. 188 stran. ISBN 9788024620879. 2012. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. 2011. info
    doporučená literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. 2016. info
  • Handbook of professional development in education : successful models and practices, PreK-12. Edited by Andy Hargreaves - Linda E. Martin - Sherry Kragler - Diana J. Quatroch. New York: The Guilford Press. xxix, 562. ISBN 9781462515219. 2014. info
  • POL, Milan. Jak podporovat profesní rozvoj vedoucích pracovníků škol? In Education Quality Management:Ways to Make School Management More Professional. 2014. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. 2014. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako podpora mezigenerační spolupráce ve škole. In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido. s. 99-106, 7 s. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. 2011. info
  • A toolkit for action research. Edited by Sandra M. Alber. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers. xiii, 185. ISBN 1607096676. 2010. info
  • MCINTOSH, Paul. Action research and reflective practice : creative and visual methods to facilitate reflection and learning. 1st pub. London: Routledge. xii, 195. ISBN 9780203860113. 2010. info
  • JANÍK, Tomáš a Marcela JANÍKOVÁ. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido. s. 255-265. Edice pedagogické literatury, 302. publikace. ISBN 80-88778-73-5. 2009. info
  • KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge. xvi, 312. ISBN 9780805839814. 2008. info
  • MOON, Jennifer A. Learning journals : a handbook for reflective practice and professional development. Second edition. London: Routledge. viii, 200. ISBN 0203969219. 2006. info
  • JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido. s. 51-68. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 1. ISBN 80-7315-078-6. 2004. info
  • KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 181 s. ISBN 8072901486. 2004. info
  • A practicum in TESOL : professional development through teaching practice. Edited by Graham Crookes. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press. xii, 303. ISBN 0521529980. 2003. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, praktický nácvik, reflexe.
Metody hodnocení
Seminární práce.
Informace učitele
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/UPG004