UZHIA03 Didaktická dílna

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/3/6. Přímá výuka; domácí příprava. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–18:40 B1.41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostřednictvím studentského mikrovyučování a koncepce historické gramotnosti připravit studenty na školní praxi v 21. století.
Výstupy z učení
Absolvent je obeznámen s inovativními přístupy k výuce dějepisu a pokusí se je uvést do praxe v rámci studentského mikrovyučování; rozvíjí dovednosti, které podporují historickou gramotnost a kritické myšlení.
Osnova
  • Inovativní metody výuky dějepisu; spektrum didaktických materiálů
  • Historická gramotnost v praxi na základě koncepce Petera Seixase Big Six Historical Thinking Concepts
  • Studentské mikrovyučování na základě různých metod a zdrojů (učebnice, pracovní sešit, písemný pramen, mapa, graf, artefakt, video, audio, digitální aplikace, badatelsky orientovaná výuka v terénu, pamětník atd.)
Literatura
    povinná literatura
  • SEIXAS, C. Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Toronto 2013.
  • Promýšlet dějepis v 21. století, e-kniha, https://historylab.cz/metodika/kapitola/uvod/
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
    doporučená literatura
  • LEMLEY, K. Christine: Practicing critical oral history: connecting school and community. New York 2017
  • MÄRC, Josef – LENCOVÁ, Hana a kol.: Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem 2012.
  • DOUMA, Michael J. Creative historical thinking. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 160. ISBN 9781138048836. 2018. info
  • WINEBURG, Samuel S. Why learn history (when it's already on your phone). Chicago: The University of Chicago Press. 241 stran. ISBN 9780226357188. 2018. info
  • NAJBERT, Jaroslav a Stanislav PALATKA. Expedice Podyjí : Devět mlýnů a Podmolí : náměty na badatelské aktivity pro žáky základních a středních škol. Vydání první. Znojmo: Správa národního parku Podyjí. 111 stran. ISBN 9788087643037. 2017. info
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
  • HAVLŮJOVÁ, Hana a Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912126. 2014. info
Výukové metody
Seminář je založený na společné práci, kolegiální zpětné vazbě a otevřeném aktivním učení. Kurz má dvě formy: 1) studentské mikrovyučování; 2) simulované vyučování na základě konceptu historické gramotnosti Petera Seixase (Big Six Historical Thinking Concepts). V kurzu převládá důraz na praktické procvičování a vzájemnou interakci, studenti se učí pracovat s chybou.
Metody hodnocení
Zápočet - účast (80%); mikrovyučování
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.