VIKMB32 Service design

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/5. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Adam Hazdra, M.Sc. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 14:10–15:45 Zahraniční oddělení
Předpoklady
Žádné předpoklady nejsou, pouze zájem o inovace a design.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz vám poskytne úvod do problematiky designu služeb, inovací a designového myšlení. Znalosti a dovednosti uplatníte napříč obory od telekomunikací, bankovnictví, dopravy, po veřejné služby a neziskovky.

Po absolvování budete schopni zanalyzovat a zlepšit stávající služby i vytvořit nové pomocí metodiky human-centered design (HCD). Probereme řadu nástrojů, ale mým hlavním cílem je vám ukázat způsob přemýšlení při řešení problémů ve službách, tzv. service design thinking (viz Stickdorn, 2011).

Profesně vás tento kurz společně s dalšími předměty specializace Design informačních služeb směřuje do rolí jako designér služeb, produktový manažer, marketingový specialista, podnikatel, analytik či obecně vzato na jakoukoli řídící pozici, která pracuje s klienty (zákaznická podpora, obchod, back-office apod.).
Osnova
  • Během semestru budeme všichni pracovat na reálném projektu, který si na začátku zvolíme.

    Budeme se držet této struktury:

    1. Základní koncepty designu služeb, volba projektu, zadání výzkumu
    2. Persony, mapa zákaznických zkušeností, design
    3. Prezentace návrhů č. 1
    4. Prezentace návrhů č. 2
    5. Finální prezentace návrhů


    Kurz bude vyučován vždy ve středu od 13 do 16 hodin a to v Seminární místnosti na KISK FF MU.

    14. října 2015
    4. listopadu 2015
    11. listopadu 2015
    25. listopadu 2015
    16. prosince 2015
Literatura
  • MANNING Harley a BODINE Kerry. Outside in: the power of putting customers at the Center of your business. Las Vegas: Amazon, 2012, 260 s.
  • COLLINS, Jim et al. Good to Great. HarperBusiness, 2001, 300 s. ISBN 978-0066620992.
  • CRAM, Tony. Vítězný tah: jak dosáhnout prvotřídní úrovně služeb zákazníkům. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 227 s. ISBN 9788072612468.
  • HAZDRA, Adam et al. Skvělé služby: jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou. Praha: Grada, 2013, 160 s. ISBN 978-80-247-4711-8.
  • IDEO. HCD: Design zaměřený na člověka. Zdarma ke stažení na http://eknihy.knihovna.cz/
  • BAŤA, Tomáš. Úvahy a projevy. 3. vyd., v Institutu řízení 1. Praha: Institut řízení, 1990, 246 s. ISBN 8070140240.
  • HSIEH, Tony. Štěstí doručeno. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2011, 254 s.
  • CHIPCHASE, Jan. Hidden in Plain Sight: How to Create Extraordinary Products for Tomorrow's Customers. HarperBusiness, 2013, 256 s. ISBN 978-0062125699.
  • SCHNEIDER, Jakob a Marc STICKDORN. This is service design thinking: basics, tools, cases. Hoboken, N.J.: Wiley, c2011, 373 p. ISBN 9781118156308.
Výukové metody

Přítomnost v hodinách povinná není, ale doporučuji to. Budeme totiž probírat mnoho aktuálních příkladů, které nejsou v žádném z uvedených zdrojů.

Kurz je vhodný i pro distanční studenty, protože je založen na projektové práci a samostudiu.

Na první hodině si zvolíme, zda to celé bude v angličtině či češtině.
Metody hodnocení
Váš výkon bude hodnocen dvěma způsoby: týmovou prezentací designu a 360° zpětnou vazbou vašich týmových kolegů.

Kurz je hodnocen pouze prospěl/neprospěl, ovšem pokud budete chtít, poskytnu vám podrobnější zpětnou vazbu.
Informace učitele
Jakou službu chcete zlešit?

Na první hodinu si prosím připravte jeden slide, který navrhne službu, kterou bychom mohli během semestru vyřešit. Může jít o stávající službu či popis problému, na jehož řešení ještě žádná služba nenexistuje.

Slide odpoví na tři otázky: 1) Jaký problém řešíme? 2) Komu ho řešíme? 3) Jak velká je to příležitost? K zodpovězení otázek ideálně využijte také dostupné datové zdroje, ať ot není jen dojmologie.

Na první hodinu si přečtěte Skvělé služby (Grada, 2013) nebo This is Service Design Thinking (BIS, 2011), dále Řízení inovací 2015 (zdarma ke stažení na adamhazdra.cz), K čemu je design služeb (KISK, 2014, zdarma na http://eknihy.knihovna.cz/) a tento rozhovor s Robertem Henkem, který dobře shrnuje můj pohled na vzdělávání (http://blitzkickers.com/story/Monolake-essentials-for-artistic-beings).

V neposlední řadě vám doporučuji připojení k facebookové skupině K vašim službám, kde neustále probíhá diskuse ke službám v ČR, trendů, inovacím apod. (https://www.facebook.com/groups/399811596795085/).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět bude probíhat v anglickém jazyce.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/VIKMB32