VIKMB56 Digital Humanities - new solutions to old problems

Faculty of Arts
Spring 2024

The course is not taught in Spring 2024

Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jan Martinek (lecturer)
Mgr. Tomáš Marek (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Sabina Kubisová
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je porozumění oblasti Digital humanities, tzn.
  • zisk vhledu do diskuse o tom, čím Digital Humanities jsou,
  • porozumění příležitostem, které nabízí užití výpočetní techniky ve vědě
  • zisk kritického pohledu na nové, počítačem umožněné postupy, které budeme kontrastovat s postupy tradičními.

  • Student by po úspěšném absolvování
    1. měl vyznat se v diskusi o Digital Humanities: znát klíčové autory, školy a texty,
    2. měl být schopen reflexivně a kriticky DH uchopit,
    3. měl být schopen využívat mezioborové provázanosti informační vědy a sociologie, filosofie, mediálních studií apod.,
    4. výrazně posílit svou schopnost kritického porozumění textu a související dovednosti,
    5. získat praktické kompetence v oblastech mezilidské komunikace, metodologie vědy a filozofie vědy
    6. získat artefakt vzniklý průběžnou tvorbou kreativních výstupů v průběhu kurzu.

    Struktura předmětu klade důraz na intenzivní práci s textem — povinnými součástmi jsou četba v rozsahu cca 30—40 stran týdně (též s ohledem na sazbu a jazyk textu, některé texty jsou dostupné pouze v anglickém jazyce), účast na seminárních diskusích a tvorba kreativních výstupů (v případě studentů komb. formy studia jsou podmínky mírně upraveny, viz. část Metody hodnocení).

    Všechny potřebné texty budou zpřístupněny skrze studijní materiály v informačním systému.
    Teaching methods (in Czech)
    Stěžejní formy výuky předmětu a v nich použité metody:

  • kritická práce s odborným textem (četba a interpretace předem zadaných textů k tématu dané vyučovací jednotky) včetně formulace shrnutí a názorového postoje vůči čtenému textu v písemné formě,
  • semináře věnující se hlubší diskusi o dané problematice a jejímu zasazení do kontextu širší akademické diskuse,
  • praktické prověření pochopení látky kreativním způsobem (v libovolné formě, která je zachytitelná či zprostředkovatelná písemně či vizuálně), která zasazuje dosažené poznání do vlastní zkušenosti studenta/studentky,
  • průběžné evaluační prvky použité v každé vyučovací jednotce semestru.
  • Assessment methods (in Czech)
    Práce studentů je v předmětu hodnocena průběžně. Studenti jsou hodnoceni za
  • písemné přípravy v rozsahu 1—2 normostran (1—3 body; jejich forma bude upřesněna)
  • účasti na diskusi v průběhu semináře (1 bod)
  • praktické kreativní výstupy ze semináře (1—2 body)
  • eseje šířeji pracující s diskutovaným tématem v rozsahu 3—5 normostran (1—3 body)

  • Pro studenty prezenční formy studia: K započítání bodů souvisejících s výukou v každém jednom seminárním bloku je třeba mít splněno vždy alespoň kombinaci písemné přípravy, účasti a praktického výstupu (takto je možné získat 6 bodů) anebo nejvýše dvakrát během semestru zpracovat esej a praktický výstup (možnost získat 5 bodů). Esej je nepovinná součást, která slouží jako náhrada části bodů pro studenty, kteří během semestru museli vynechat výuku a je možné ji zpracovat nejpozději 2 týdny před koncem zkouškového období (této možnosti je však možné využít nejvýše dvakrát během semestru).

    Pro studenty kombinované formy studia platí hodnocení uvedené u prezenční formy studia, volitelně mohou nahradit účast na semináři zpracováním eseje v rozsahu 5—7 normostran, která zpracovává dvě témata současně (komparativně či jakkoli jinak) a je odevzdána před datem konání seminární výuky jednoho z pojímaných témat (1—10 bodů). Počet esejí, které je možné takto včasně odevzdat, není pro studenty kombinované formy studia omezen.

    Hodnocení
    Během dvanácti vyučovacích týdnů je možné dosáhnout nejvýše 72 bodů.
  • 72—62 bodů: A
  • 61—55 bodů: B
  • 54—48 bodů: C
  • 47—41 bodů: D
  • 40—34 bodů: E
  • méně než 34 bodů = F

  • Normostrana je 1800 znaků včetně mezer, nezapočítávají se bibliografické záznamy.
    Language of instruction
    Czech
    Further Comments
    The course is taught annually.
    The course is taught: every week.

    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/VIKMB56