ZDK_17 Zvukový design multimediálního díla

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Ing. MgA. Dominik Konečný (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Základy zvukové produkce a postprodukce, obecná orientace a schopnost samostatné práce v DAW. Základní orientace v 3D softwarech či herních enginech je výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s designovými a řemeslnými postupy při tvorbě interaktivního multimediálního díla, především digitálních her. To obnáší osvojení si specifik: obecné nelinearity, uvažování nad skladbou a zvukovým prostorem v rámci událostí a provázanost zvukového designu s dalšími složkami celku díla (vizuální, herní, zážitkovou, narativní, atd). Předmět se bude věnovat jak samotné implementaci zvukových objektů v rámci vícerozměrného virtuálního prostoru, tak různým přístupům k práci s hudbou v rámci interaktivního díla a dalším dílčím složkám zvukového systému (ambienty, voice over, atd). V rámci individuálních konzultací nad projekty budou rozvíjeny i designové, případně umělecké, kompetence studentů. Předmět je praktický a bude vyučován projektově. Cílem je aby studenti byli schopni samostatně implementovat jimi navržené řešení v rámci dostupných nástrojů. V průběhu předmětu bude využíván herní engine Unity rozšířený o zvukový engine FMOD.
Výstupy z učení
• schopnost navrhnout řešení zvukové složky herního či jiného interaktivního média
• schopnost navržené řešení implementovat za použití vhodných nástrojů
• schopnost navrhnout a implementovat strukturu zvukového projektu v enginu FMOD
• studenti budou schopní se orientovat v herním enginu Unity
• studenti znají specifika zvukového designu pro různé kamerové žánry (2D, fps, 3rd person, ortografické), herní žánry (action, rpg, budovatelské, casual) či platformy (pc, konzole, VR, mobilní)
Osnova
  • 1. Seznámení, prezentace studentů, úvod do problematiky, představení nástrojů, základní seznámení s Unity a FMOD
  • 2. Zvukové události (eventy), parametrizace, efekty a mix
  • 3. Přístupy k hudbě v rámci interaktivního zážitku, historie a současnost herního zvukového designu
  • 4. Specifika posluchače, simulace poslechových prostor, VR
  • 5. Zvukový design pro 2D
  • 6. Výstupní projekt, návrh, technické řešení, individuální konzultace
Literatura
    doporučená literatura
  • ROBINSON Ciaraan. Game Audio with FMOD and Unity - , ISBN 9781138315976
  • Unity Learn: https://learn.unity.com/
  • SINCLAIR, Jean-Luc. Principles of game audio and sound design: sound design and audio implementation for interactive and immersive media. New York, NY: Routledge, 2020. ISBN 9781315184432.
  • FMOD Studio documentation: https://www.fmod.com/docs/2.02/studio/welcome-to-fmod-studio.html
  • FILIMOWICZ, Michael. Foundations in sound design for interactive media: a multidisciplinary approach. London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 9781315106342.
  • WERNING Stefan. Making Games: The Politics and Poetics of Game Creation Tools. ISBN 9780262044837
  • SICART Miguel. Play Matters. ISBN 9780262534512
Výukové metody
Předmět bude vyučován v rámci počítačových cvičení v nichž bude obsažena také úvodní teoretická část. V rámci cvičení studenti pracují na projektech, které následně v rámci samostatné práce rozšiřují do finálního projektu.
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je projekt využívající získaných dovedoností, kteří studenti zpracovávájí jak v hodinách tak samostatně. Ukončení předmětu bude formou společné prezentace, rozpravy a následného hodnocení těchto projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.