PG12A20 Dějiny pedagogiky a vzdělání II

Filozofická fakulta
jaro 2000
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: PZk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
PGA102 Dějiny pedagogiky I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Tato disciplína organicky navazuje na Dějiny pedagogiky I. Hlavní náplní je studium otázek filozofie výchovy a problematiky teorie vzdělávání v dílech významných filozofů a myslitelů (Platón, Aristoteles, Komenský, Rousseau, Herbart …). Seminární část se zaměřuje na analýzu a interpretaci vybraných děl. Zakončení kurzu: zápočet, zkouška Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, odevzdání písemnou formou; zkouška má ověřit schopnost posluchače vědecky pracovat v dějinách pedagogiky (studovat historický materiál, interpretaci, základní metody historikovy práce atd.), jeho přehled po základních dílech z výše uvedené oblasti, orientaci v různých myšlenkových a názorových směrech.
Metody hodnocení
Typ výuky: 1 hodina přadnáška + 1 hodina seminář Požadavky na získání kreditů: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, odevzdání písemnou formou. Zkouška má ověřit schopnost posluchače vědecky pracovat v dějinách pedagogiky (studovat historický materiál, interpretaci, základní metody historikovy práce, atd.)
Informace učitele
Literatura: Základní literatura: Alt, R.: Přednášky o výchově na raných stupních lidstva. Praha, SPN 1966. Blass, J. L.: Herbarts pädagogische Denkform. 1969. Cach, J.: J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha, SPN 1967. Cipro, M.: Prameny výchovy. I. - V. díl. Praha, vlastní náklad 1991-1998. Cipro, M.: Průvodce dějinami výchovy. Praha, Panorama 1984. Dietrich, V.-J.: Johann Amos Comenius. Hamburg, 1995. Drtina, F.: Ideály výchovy. Praha, J. Leichter 1930. Floss, P.: Jan Amos Komenský. Ostrava 1970. Jůva, V.: Vývoj pedagogického myšlení. Brno, UJEP 1987. Jůva, V., Veselá, Z.: Dějiny školství, pedagogiky a výchovy. Praha, SPN 1988.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, podzim 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.