DVT034 Operetta vs. Musical

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Monika Bártová, Ph.D. (lecturer), Dr. Július Gajdoš, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Department of Theatre Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Zuzana Klusáčková
Timetable
Wed 8:20–10:45 48
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Přednáška s názvem "Opereta versus muzikál" se bude věnovat dvěma nejvýznamnějším žánrům hudebně-zábavného divadla - operetě a muzikálu. Upozorní na znaky, které oba žánry spojují či naopak oddělují, poukáže na jejich vzájemné souvislosti a odlišnosti. Bude se také stručně věnovat dějinám obou žánrů (se zaměřením na méně známé dějiny operety) a nejvýraznějším skladatelským osobnostem - francouzské, rakouské a anglické operetě a jejím nejvýznamnějším zástupcům (J. Offenbach, F. Hervé, F. von Suppé, J. Strauss, K. Millöcker, R. Heuberger, F. Lehár, J. Strauss, Gilbert-Sullivan), stejně jako stručným dějinám muzikálu a nejdůležitějším zlomovým bodům v době jeho vzniku, stejně jako osobnostem, které stály na jeho počátcích (G. M. Cohan, J. Kern, G. Gershwin, R. Rodgers-O.Hammerstein, I. Berlin, C. Porter ad.)
Syllabus (in Czech)
  • 1, Opereta a muzikál - základní znaky obou žánrů a jejich 2, Pojem opereta, opereta jako společenská satira, mateřština v operetě, grafická schémata klasických operet 3, Opereta - postavy, problém šablonovitosti a vícesložkovosti, pravidelná hudební čísla, operetní libreta 4, Muzikál a jeho druhy 5, Muzikál - základní písňové formy, typy písní, náměty muzikálů, postavy v muzikálech 6, Zrod operety - Francie (Offenbach, Hervé, Lecocq ad.) 7, Vídeňská opereta - zlatý věk (Strauss ml., Millöcker, Suppé) 8, Vídeňská opereta - stříbrný věk (Lehár, Fall, Kalmán ad.) 10, Berlínská opereta 11, Anglická opereta 12, Počátky muzikálu - New York I. 13, Počátky muzikálu - New York II.
Literature
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je když... (The Essence of Musical as a Form of Art). Vydání první. Praha: Supraphon, 1967, 200 pp. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí : (teorie jedné komunikační formy). 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1974, 242 s. URL info
  • SCHMIDT-JOOS, Siegfried and Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
  • BEZ, Helmut E., Jürgen DEGENHARDT and H. P. HOFMANN. Muzikál. Vydanie 1. Bratislava: OPUS, 1987, 380 s. info
  • BUDIŠ, Ratibor. Nápad monsieura Offenbacha : vyprávění o cestách světové operety s příslušnou zastávkou v Praze. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1970, 205 s. URL info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Marsyas, Apollón-- a Dionýsos : přibližování k muzikálu. 1. 1. vyd. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1996, 96 s. ISBN 80-85429-32-2. info
Assessment methods (in Czech)
2 hodiny přednáška, písemná práce (příp. ústní zkouška); kolokvium - 3 kr., zkouška - 4 kr.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/DVT034