FAVz003 Cinematic Uses of the Past

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Silvia Lindeperg (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
What are the goals and methods that cinema uses for dealing with history ? In a nutshell, this is the major question underlying this course. Its main focus will be the visual (re)constructions of World War II in French cinema (with the possibility of comparative analysis with German, British, American films). By rebuilding the history of the making of the films, by considering all the layers of their writing (the several versions of the scripts; the contracts and the budgets; the archives of censorship; the process of editing.), we will see that the past was reconstructed by French cinema according to present day concerns (film being at the crossroad of political, commercial, artistic and professional influences and interests). The main aims and objectives of the course will be : - to test several theories and methods of analysing the relationship between film and history, - to analyse the construction of heroic mythologies and to take into account the issues of national identity in French post-war cinema ; - to highlight the fate of film archives by analysing the uses of footage in fiction and documentary cinema (as well as in TV programs) devoted to WW2 ; -to reflect upon the questions of narratives and time in the process of (re)writing the past. " Engagement et création cinématographique : les trajectoires de Louis Daquin, Jean Grémillon et Jean-Paul Le Chanoisin", in Jean-Pierre Bertin-Maghit (dir.), Les années 50 dans le cinéma européen, Éditions de l'AFHRC, 2001, p 55-98. "Traces, documents, monuments. Usages cinématographiques de l'histoire, usages historiques du film", in Jean-Pierre Bertin-Maghit et Béatrice Fleury-Villatte(dir.), Les institutions de l'image, Paris, Éditions de l'EHSS, 2001, p 11-22. Ť Enseignement du cinéma et numérique ť, Actes 2. Colloque Numériques et cinéma, Éditions Dujarric/Lindustrie du ręve, 2002 Ť Scénarisation du négationnisme par la télévision française : les temps et logiques dun média ť, in Lucy Mazdon (dir.), French Television, French Cultural Studies, 2002. Ť Un droit de citation des images ť, in : Le Banquet imaginaire, Paris, Gallimard, 2002. Articles Ť Lévaporation du sens de lhistoire. Ŕ propos de Laissez-passer ť, Les Cahiers du Cinéma, février 2002.
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: písemný test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Docentka (maître de conférences) Sylvie Lindepergová působí na Université Paris 3 - Sorbonne nouvelle, Institut de Recherche en Cinéma et audiovisuel
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/FAVz003